Berlingske Business

Mærsks Triple E-værft tabte 18 milliarder på et kvartal

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL
Mærsks Triple E-skib, Mary Maersk, i havnen i Qingdao Foto:

Tabene i det store koreanske Daewoo-skibsværft viste sig at være endnu værre end frygtet.

Det store skibsrederi, der bærer det fulde navn Daewoo Shipbuilding & Maritime Engineering (DSME) og blandt andet bruges af A.P. Møller-Mærsk til at bygge store containerskibe, blev hårdt ramt af nedskrivninger på især en række borerigprojekter i andet kvartal.

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL

Hele 3032 mia. won, eller 17,65 mia. kr., tabte DSME på driften. Og selv om der havde været rygter om nedskrivninger i den tunge ende, kom resultatet bag på analytikerne. Der var ifølge Bloomberg News "kun" ventet et tab på 982 mia. won (5,7 mia. kr.) på driften.

Omsætningen dykkede drastisk til 1656 mia. won fra 3957 mia. won i samme kvartal af 2014. Analytikerne havde ventet en marginal stigning i omsætningen.

hh

På bundlinjen var underskuddet på 2392 mia. won (14 mia. kr.), men rederiet går ikke i panik. I tredje kvartal bør indtjeningen være "normaliseret", fortæller DSME, som også for nylig har fået en ny topchef, som måske har spekuleret i at få alle de regnskabsmæssige dårligdomme overstået med det samme.

Den koreanske statsbank, KDB, har for nylig lovet at hjælpe DSME igennem det økonomiske uvejr, så det kan leve op til sine aftaler.

Det gælder blandt andet en stor ordre fra Mærsks containerrederi, Maersk Line, der i starten af juni 2015 bestilte 11 nye skibe, kaldet den næste generation af Triple E-skibe, for 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.). DSME byggede også i sin tid de 20 Triple E-skibe, som var verdens største, da de første blev søsat i sommeren 2013.

Marstal Mærsk

Ifølge KDB var det kun på grund af garantier fra statsbankens side, at Maersk Line ville gå med til at lægge den seneste milliardbestilling. Den påstand har det danske rederi afvist at kommentere.

Ud over DSME har også de to andre af Sydkoreas "tre store" skibsværfter store økonomiske problemer. Hyundai Heavy Industries tabte i andet kvartal 241 mia. won (1,4 mia. kr.), mens underskuddet i Samsung Heavy Industries var på 1150 mia. won (6,7 mia. kr.)

Mærsk hjælp

Mæærsk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen