Berlingske Business

Mærsks Triple E-leverandør i økonomiske problemer

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL
Mærsks Triple E-skib, Mary Maersk, i havnen i Qingdao Foto:

Der er angiveligt store økonomiske problemer hos Daewoo-skibsværftet, der har bygget Mærsks berømte Triple E-skibe og for nylig modtog en 12 mia. kr. stor ordre fra det lyseblå konglomerat på Esplanaden.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), som er selskabets fulde navn, er i sydkoreanske medier rygtet på vej med en stor nedskrivning og står over for en gældsrestrukturering. Det skriver blandt andre shippingmediet Tradewinds og Bloomberg News.

I onsdagens handel i Seoul faldt DSME-aktien de maksimale 30 pct., der er tilladt efter børsreglerne. Dermed er markedsværdien nede på 10 mia. kr. - en tredjedel af niveauet fra for et år siden og det laveste i 12 år.

hh

Marstal Mærsk

Skibsværftet, et af Sydkoreas tre store sammen med Hyundai og Samsung, var derefter ude med en kort kommentar til børsen.

- Selskabet overvejer diverse tiltag med sine kreditorer. Ingen detaljer er færdigforhandlet, lyder det fra DSME.

Ifølge Reuters har en DSME-talsmand erkendt, at der vil være nedskrivninger relateret til byggeriet af offshore borerigge, men at omfanget først vil stå klart i halvårsregnskabet til august.

Daewoo-værftet, baseret i byen Okpo på Geoje-øen syd for det sydkoreanske fastland, leverede for få uger siden det sidste af 20 containerskibe i Triple E-serien, Mathilde Mærsk. Skibene var verdens største, med en kapacitet på over 18.000 tyvefodscontainere (teu) hver, da de første blev leveret i sommeren 2013.

mmm1_refner_business

I juni 2015 lagde Maersk Line desuden en bestilling på 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.) på 11 nye skibe beskrevet som den næste generation af Triple E-skibene, som skal leveres fra april 2017 til maj 2018.

De får en kapacitet på 19.630 teu hver. Derudover har Mærsk-rederiet en option på yderligere seks skibe i samme størrelse.

/ritzau/FINANS

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen