Berlingske Business

Mærsks smertensbarn skuffer igen

ccc
ccc

Med det dårligste resultat siden 2009 er der igen dårlige nyheder fra Maersk Oil.

Maersk Oil må igen tage rollen som den dårlige nyhed i et ellers pænt kvartalsregnskab fra Mærsk-koncernen.

Med en bundlinje på 1,1 mia. kr. skuffer den del af den omfattende virksomhed igen. Der var i markedet forventet et resultat på 1,6 mia. kr., ifølge estimater fra SME Direkt.

Dermed er der tale om det dårligste resultat siden 2009.

Resultatet er påvirket af lavere produktionsandel tværs gennem porteføljen. Maersk Oils gennemsnitlige andel af olie- og gasproduktionen pr. dag i tredje kvartal 2013 var 229.000 tønder om dagen, hvilket er 5 pct. lavere end i samme periode sidste år, hvor der blev produceret 240.000 tønder om dagen.

Produktionsandelen var ifølge selskabet påvirket af vedligeholdelsesarbejde i Qatar og Storbritannien samt omstrukturering af Tyra i Danmark.

Den i forvejen svage produktionsprognose for hele året må endda sænkes yderligere til nu 235.000 tønder om dagen mod en tidligere forventning om 240.000-250.000 tønder om dagen. Sidste år producerede Maersk Oil 257.000 tønder om dagen.

Det er blandt andet en langsom opbygning af produktion fra feltet Gryphon i Storbritannien og El Merk-felter i Algeriet, der er årsagen.

Omsætningen i olieforretningen landede på 12.4 mia. kr., et fald fra 14.2 mia. kr. i samme kvartal sidste år. Den forventet omsætning var på 13,1 mia. kr. i omsætning.

A.P. Møller - Mærsk

I millioner kr.2013 - 3. kvt.2012 - 3. kvt.Ændr.
i pct.
Omsætning82.06087.280-6%
Resultat før af- og nedskrivninger m.v.18.22819.344-6%
Af- og nedskrivninger6.4708.393-23%
Resultat før finansielle poster12.28112.607-3%
Resultat før skat11.69111.5841%
Resultat efter skat og minor.6.3565.15023%
Afkast af investeret kapital efter skat (ROIC)9,5%8,6%

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen