Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsks prestigehavn er havnet i it-problemer

Mærsk
Stoltheden lyser ud af APM Terminals' topfolk, når snakken falder på Maasvlakte II-havnen (MV2). Men der er slanger i paradis, for den næsten fuldautomatiske containerhavn har vist sig at være sværere at få bugt med end planlagt. Foto:

Stoltheden lyser ud af APM Terminals' topfolk, når snakken falder på Maasvlakte II-havnen (MV2). Men der er slanger i paradis, for den næsten fuldautomatiske containerhavn har vist sig at være sværere at få bugt med end planlagt.

»At tage føringen på teknologi er en udfordring. På MV2 har vi problemer med de automatiske it-systemer lige nu. Udrulningen tager længere, end jeg havde planlagt, og produktiviteten er ikke, hvor vi gerne ville have haft den,« indrømmer Kim Fejfer, chef for APM Terminals.

Prestigeprojekt åbnet af kongen

Mærsks havneselskab begyndte at bygge det banebrydende projekt i maj 2012 på indvundet havbund i udkanten af Rotterdams havn. Det er udstyret med højautomatiske kraner, kajplads og vanddybde til at tage imod de allerstørste skibe.

APM Terminals kalder det verdens mest avancerede containerhavn og lover, at den bliver en af de mest sikre og effektive, som vil sætte standarder for andre. I tilgift kommer al strømmen til de eldrevne kraner og lastvogne fra vind- og solenergi.

Kommunalvalg2013

Derfor var det også en stor begivenhed, da havnen tog imod sit første skib i slutningen af 2014. Kort efter åbnede Hollands kong Willem-Alexander officielt MV2 sammen med Kim Fejfer, Mærsk-chef Nils Smedegaard og 500 gæster fra shippingbranchen.

Halter efter effektiv nabo

Men der er endnu et stykke vej, før MV2 begynder at leve op til ambitionerne og konkurrere med den manuelle søsterterminal, APM Terminals driver mindre end en kilometer væk, og som blev kåret til Europas mest effektive i 2014.

»Lige nu er den ikke så produktiv som den ældre terminal, og det er ikke tilfredsstillende,« siger Pieter Hartog, chef for terminalen.

»Det handler om at få den grundlæggende software til at køre. Kranerne virker, men der er nogle skavanker. Og selv om det er en automatisk havn, har vi brug for at lære en hel del folk op i de nye systemer.«

COSCO-RESULTS/

Blandt andet sidder der ansatte i et kontrolrum og holder øje med alle processer. Og de automatiske kraner skal fjernstyres en femtedel af tiden, når de skal tage fat på eller slippe containerne på skibene.

Mål: Færdig senere i år

»Det er en proces, og lige nu vi er ikke der, hvor vi havde håbet, men vi er på vej. Vi håber at have det hele oppe at køre i slutningen af 2016 ? det er en forsinkelse på cirka et år,« opsummerer Pieter Hartog.

Han tror dog på, at havnen snart vil kunne sætte produktivitetsrekord, når de delvist automatiske, delvist fjernstyrede kraner slippes løs på et af de store Triple E-skibe fra søsterselskabet Maersk Line.

Billede

Indtil da arbejder APM Terminals videre med at få alle it-systemer, kraner og medarbejdere op i gear. Og når det halter, har selskabet heldigvis et sikkerhedsnet i naboterminalen lige på den anden side af havnen, pointerer Pieter Hartog med et smil.

Vigtige erfaringer

Og selv om ikke alt fungerer perfekt fra dag ét, så er det vigtige erfaringer, APM Terminals gør sig, mener analytiker Ricky Steen Rasmussen fra Nykredit.

»Det er et langsigtet projekt, og der er stadig masser at gøre for at effektivisere havne verden over, men de er i gang og lærer noget nu.«

»Der er væsentlige gevinster på sigt: Du kan spare store beløb ved at stable flere containere på samme område og udnytte pladsen bedre. Og du behøver ikke flere faste omkostninger til arbejde på de havne,« siger Ricky Steen Rasmussen.

Mærks

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen