Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Mærsks oliereserver er mindre, men mere sikre

Shell og Mærsk dropper ny oliejagt i Nordsøen Mærsk Olie
Arkivfoto: Maersk Oil. Foto:

Maersk Oil har mindre i banken til fremtidig olie- og gasproduktion end for et år siden. Til gengæld er kernereserverne, der er de mest sikre, vokset pænt.

Det fremgår af selskabets årlige reserveopdatering i regnskabet for første kvartal onsdag.

Ved udgangen af 2015 havde Maersk Oil 408 mio. tønder olieækvivalenter i kategorien 1P, der gælder de sikre reserver. Tæller man de sandsynlige reserver med, stiger tallet (2P) til 649 mio. tønder. De to tal var på henholdsvis 327 og 510 mio. tønder for et år siden.

NSA

Nettoreserverne blev påvirket af, at der blev hentet 114 mio. tønder op fra felterne i 2015 mod 92 mio. tønder året før.

Til gengæld blev der tilføjet tæt på 300 mio. tønder fra det norske oliefelt Johan Sverdrup og det britiske gasfelt Culzean, som begge blev sat i udvikling sidste år.

BM

Maersk Oils mulige ressourcer (2C) viste til gengæld et stort fald i årets løb. De anslås nu til 492 mio. tønder mod 801 mio. tønder for et år siden, så det samlede reserve- og ressourcetal er på 1141 mio. tønder mod 1311 mio. tønder ved udgangen af 2014.

1 mio. tønder svarer til en daglig produktion på omtrent 2740 tønder i ét år.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen