Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Mærsks leverandør af kæmpeskibe i massive problemer

CHINA/
Triple-E class container ship "Madison Maersk" of Maersk Line loaded with containers is berthed at Nansha port in Guangzhou, Guangdong province June 26, 2014. Foto:

Daewoo-skibsværftet, der i dansk regi blandt andet er kendt for at have bygget Mærsks berømte Triple E-skibe, er på vej med en meget omfattende restrukturering, efter at værftet er havnet i voldsomme økonomiske kvaler.

Ifølge shippingavisen Tradewinds er Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME), som selskabet hedder, med administrerende direktør Jung Sung-Leep i spidsen parat med en stribe frasalg, en stor kapitalindsprøjtning samt omrokering af medarbejdere for at øge effektiviteten.

Efter avisens oplysninger er hovedaktionæren hos DSME på vej med en gigantisk kapitalindsprøjtning på 864 mio. dollar (5,9 mia. kr.) i ny aktiekapital - og et tilsvarende beløb i nye lån til selskabet, der altså også for alvor strammer skruen for at effektivisere driften.

hh

Marstal Mærsk

mmm1_refner_business

DSME har været hårdt ramt af store nedskrivninger, mens også højere omkostninger på skibsbyggeri har ramt værftet i andet kvartal. Ifølge Tradewinds, der henviser til den koreanske avis Korea Economic Daily, vil andet kvartal byde på et tab på driften på 2,7 mia. dollar (18,5 mia. kr.).

Medvirkende til vanskelighederne har store tab på vindkraftprojekter og ingeniørfejl på nye ordrer dog også været, skriver Tradewinds med henvisning til kommentarer fra Jung Sung-Leep.

Da vanskelighederne første gang kom frem onsdag i sidste uge, faldt DSME-aktien med 30 pct., der er den maksimalt tilladte tilbagegang efter de koreanske børsregler. Efterfølgende faldt aktien med 6,5 pct., 2,4 pct. og 6,6 pct. torsdag, fredag og mandag.

Tirsdag var der dog mere positiv stemning omkring aktien efter annonceringen af de nye tiltag. DSME steg med 14,4 pct., men det ændrer ikke ved, at markedsværdien af selskabet er barberet ned til i underkanten af 10 mia. kr.

Daewoo-værftet, baseret i byen Okpo på Geoje-øen syd for det sydkoreanske fastland, leverede for nylig det sidste af 20 containerskibe i Maersk Lines Triple E-serie, Mathilde Mærsk. Skibene var verdens største, med en kapacitet på over 18.000 tyvefodscontainere (teu) hver, da de første af slagsen blev leveret i sommeren 2013.

I juni 2015 lagde Maersk Line desuden en bestilling på 1,8 mia. dollar (12,3 mia. kr.) på 11 nye skibe beskrevet som den næste generation af Triple E-skibene.

De får en kapacitet på 19.630 teu hver og skal leveres af DSME fra april 2017 til maj 2018. Derudover har Mærsk-rederiet en option på yderligere seks skibe i samme størrelse.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen