Berlingske Business

Mærsks havneselskab vil sikre vækst gennem kul og olie

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni
Foto:

Ændrede makroøkonomiske omstændigheder medførte i 2014 skuffende resultater for Mærsk-selskabet APM Terminals. Det får nu selskabet til at ændre strategi og for første gang nogensinde indlede målrettede investeringer i olie- og kulhavne.

Det skriver Børsen.

Allerede i 2015 ønsker APM's topchef, Kim Fejfer, at kaste sig over nye forretningsområder og erhverve nye havneterminaler, der opererer med andre godstyper end den traditionelle containerforretning.

- Det er vores ambition at gennemføre ét eller to nye havneprojekter udenfor containersegmentet. Det kunne være at anlægge eller drive terminaler indenfor olie og gas eller tørlast som f.eks. landbrugsprodukter, kul eller metaller, siger Kim Fejfer til Børsen.

billed

APM Terminals har tidligere investeret milliarder i containerhavne i blandt andet Nigeria og Rusland, men lave oliepriser og den verserende konflikt mellem EU og Rusland har bremset en ellers rivende økonomisk udvikling, hvilket har medført ordrenedgang for Mærsk-selskabet.

Senioranalytiker i Nykredit Markets, Ricky S. Rasmussen, vurderer, at selskabets nye satsning passer godt ind i Mærsk-konglomeratets overordnede ambitioner, og at APM ville kunne drage fordel heraf.

Ggg

- Mærsk har masser af viden om havneoperationer indenfor både olie og råstoffer, som vil kunne skabe synergieffekter. Jeg er sikker på, at denne satsning bliver drøftet på tværs af forretningsbenene, siger analytikeren til Børsen.

- De (APM Terminals, red) er eksperter i havnedrift, så jeg er ikke i tvivl om, at virksomheden vil kunne skabe sig et fornuftigt afkast af de nye investeringer, tilføjer Ricky S. Rasmussen.

Arkiv/Ritzau plus historie tirsdag - kriseramte rederier. En sup

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen