Berlingske Business

Mærsks containervækst er mindst blandt de største

SOUTH KOREA CONTAINER SHIP
Verdens største containerskib, Mærsk Mc-Kinney Møller, kommer ifølge tidligere rapporter ikke til at sejle med fuld belægning for at beskytte shipping raterne.  Foto:

Det strømmer til med nye containerskibe på verdens have, men flådevæksten hos branchens største rederi, A.P. Møller – Mærsks Maersk Line, er den mindste blandt de store spillere. Det viser tal fra analysehuset Alphaliner, der har opgjort væksten i de enkelte rederiers flådekapacitet over de seneste 12 måneder.

Maersk Lines flåde er kun øget med 22.900 tyvefodscontainere (teu) til 2,63 mio. teu, svarende til mindre end 1 pct., mens vækstraterne har været meget større hos de nærmeste konkurrenter.

Eksempelvis har de to næststørste rederier, MSC og CMA CGM, som Maersk Line netop har aftalt at samarbejde tæt med, haft en vækst i flåden på henholdsvis 5 og 11 pct.Og taiwanesiske Evergreen har haft særdeles travlt med skibsdåbene: rederiet har modtaget skibe med en kapacitet på 156.500 teu, svarende til en flådevækst på 24 pct. i forhold til 1. juli sidste år.

Maersk

Alt i alt opgør Alphaliner væksten blandt de 21 største rederier til 6,3 pct. i snit – og det vel at mærke på at tidspunkt, hvor trafikvæksten i de 30 største havne kun var på 2,7 pct.Overkapacitet i containerbranchen har da også bidraget til, at fragtraterne har været under voldsomt pres i de senere år, især på den trafikerede rute mellem Asien og Europa. Sidste uge lykkedes det dog rederierne at presse en ratestigning igennem, der næsten tredoblede spotprisen på fragt på ruten.

Maersk Line kan i øvrigt se frem til en lind strøm af nye skibe i den kommende tid, når de første skibe fra den nye ”Triple E”-serie indsættes i rutenetværket.Skibene, der hver har en kapacitet på omkring 18.270 teu, vil dog ikke nødvendigvis bidrage til øget kapacitetsvækst hos rederiet . Ledelsen har lovet at ”balancere” sin flåde ved at lade mindre skibe udgå.

Maersk_trippleE_Business

Ifølge Alphaliner har Mærsk-koncernen en markedsandel på 15,2 pct. af den globale containerflåde. Ved årsskiftet 2011-2012 var det tal på 16,0 pct.

ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen