Berlingske Business
17:42

Mærsks containerrivaler starter ny alliance

Hanjin
Containerrederier Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming har indgået aftale om en ny stor alliance på alle vestgående ruter. Det fremgår af en meddelelse fredag morgen. Foto:

Containerrederier Hanjin Shipping, Hapag-Lloyd, "K" Line (Kawasaki Kisen), Mitsui OSK Lines, Nippon Yusen Kaisha og Yang Ming har indgået aftale om en ny stor alliance på alle vestgående ruter. Det fremgår af en meddelelse fredag morgen.

Navnet på den nye alliance bliver The Alliance og skal dække alle ruter fra Asien til Nordeuropa, Middelhavet, den amerikanske vest- og østkyst samt ruter til Den Persiske Golf og Det Røde Hav.

Det er planen, at den nye alliance skal træde i kraft i april næste år, men samarbejdet er betinget af alle relevante myndigheders godkendelse. Samarbejdet skal i første omgang løbe i fem år.

Sammenlægningen kommer til at have en samlet markedsandel af den globale containerflåde på 18 pct. med en kapacitet på 620 skibe.

Shipping

»Denne aftale er en milepæl og vil tillade de seks partnere i The Alliance at tilbyde bedre frekvenser og direkte dækning i markedet. Det unikke produkt vil indeholde øget havnedækning i Asien, Nordamerika og Europa, inklusive Middelhavet og Mellemøsten. Netværket vil sikre mange sejladser, høj pålidelighed og meget attraktive tidsplaner,« lyder det i en fælles meddelelse fra alliancemedlemmerne.

Hapag-Lloyd er netop nu i færd med at overtage United Arab Shipping Company (UASC), og samtalerne forløber indtil nu efter planen, fremgår det af meddelelsen. Det er ventet, at UASC - hvis eller når overtagelsen gennemføres - skal være en del af The Alliance.

Verdens største containerskib Majestic Mærsk afsejlede fra Kø

Den nye alliance skal konkurrere med blandt andet 2M-alliancen mellem Maersk Line og MSC og den nyligt oprettede alliance kaldet Ocean Alliance, der omfatter CMA CGM, Cosco Container Lines, Evergreen Marine og Orient Overseas Container Lines (OOCL).

Sammenlægninger og større rutealliancer er for alvor blevet et tema i sektoren på det seneste, efter at de seneste år har været præget af historisk lave fragtrater og en enorm overkapacitet, der har givet røde tal i resultatopgørelserne hos mange rederier.

Hanjin

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen