Berlingske Business

Mærsks containerrederi tjente 2,5 mio. kr. i timen

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea
Alene i årets første tre måneder har Maersk Line tjent mere end fem mia. kr., vurderer analytikere. Den lave pris på brændstof forgylder det danske rederi, der dog kan se frem til, at resten af 2015 bliver mere usikkert. Foto:

Alene i årets første tre måneder har Maersk Line tjent mere end fem mia. kr., vurderer analytikere. Den lave pris på brændstof forgylder det danske rederi, der dog kan se frem til, at resten af 2015 bliver mere usikkert.

Maersk Line, verdens største containerrederi, står til at tage den store opmærksomhed, når A.P. Møller - Mærsk onsdag fremlægger regnskabet for årets første tre måneder. Det kraftige fald i olieprisen siden sidste sommer begynder for alvor at skinne igennem på indtjeningen i Maersk Line.

»Det er Maersk Line, som kommer til at tage overskrifterne, og vi forventer et superstærkt første kvartal. Når vi kigger på konkurrenterne, har mange af dem lykkedes med at fastholde raterne trods faldet i olieprisen, og det har givet dem en betydelig omkostningsbesparelse,« siger Stig Frederiksen, analytiker i Nordea.

GERMANY HAPAG - LLOYD TUI

Han regner med, at Maersk Line vil have tjent 5,5 mia. kr. alene i årets første tre måneder. Det er mere end det dobbelte af, hvad rederiets resultat lød på i samme periode sidste år og svarer til, at rederiet har tjent 2,5 mio. kr. hver eneste time i perioden. De mange penge kommer, fordi olieprisen er halveret siden sidste sommer. Det vil normalt afspejle sig i, at kunderne vil begynde at betale mindre for at få transporteret containere. Men det ser ud til, at det først er begyndt at ramme rederierne i andet kvartal.

»I andet kvartal er raterne begyndt at falde, og der er mere usikkerhed i i markedet. Derfor tror jeg, at de fastholder forventningerne til hele året,« vurderer Stig Frederiksen.

Jacob Pedersen, analytiker i Sydbank, regner også med betydelig fremgang i Maersk Line. Hanforventer, at rederiet har tjent ca. 5,3 mia. kr. i første kvartal. Omvendt er der stadig dystre udsigter for selskabets andet store område, olieforretningen i Maersk Oil. Prisen for en tønde olie er i øjeblikket lige omkring det niveau, hvor A.P. Møller - Mærsk tjener penge. Jacob Pedersen regner med, at Maersk Oil har tjent beskedne 74 mio. kr. mod et overskud sidste år på 2,3 mia. kr.

Mærsk

De store olieprisfald har tidligere fået selskabet til at melde ud om omfattende besparelser. I sidste måned blev 200 ansatte afskediget i forretningsområdet. Samtidig skal et besparelsesprogram sænke omkostningerne i Maersk Oil med 20 pct.

»Vi forventer, at 2015 også byder på nye, større strategiske og strukturelle nyheder om udvikling og afvikling af aktiviteter som følge af de lavere oliepriser,« siger Jacob Pedersen.

A.P. Møller - Mærsks to andre hovedforretningsområder er havneselskabet APM Terminals og Maersk Drilling, der udlejer boreplatforme. Analytikerne regner med, at havnedelen fortsætter sin stabile vækst på omkring fem pct. Maersk Drilling har tegnet en række lange kontrakter, der skærmer selskabet mod de værste effekter af den lavere pris på olie.

Aktier i A.P. Møller - Mærsk er siden årsskiftet steget med mere end 20 pct. Kursen på Mærsk-aktierne er især løftet af, at familien bag virksomheden i februar købte hovedparten af selskabets aktiepost i Danske Bank. Det var en beslutning, som de store pensionskasser roste og som medførte et ekstraordinært udbytte på 34 mia. kr.

Regnskabet fra A.P. Møller - Mærsk vil efter planen blive sendt til fondsbørsen onsdag morgen kl. 8.

A.P. Møller-Mærsk opjusterer forventninger

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen