Berlingske Business

Mærskchef har ikke set et værre marked i 20 år

Maersk Supply Services A.P. Mø
Overskrift
Maersk Supply Services A.P. Mø
Overskrift

Maersk Supply Services skærer dybt efter årelang krise i markedet. Direktøren har aldrig set værre situation.

Med olieprisens fald forsvandt også de store olieselskabers lyst til at investere i at finde ny olie. Det har kastet markedet for services til offshoreindustrien ud i en dyb krise.

Krisen fik onsdag A.P. Møller - Mærsks division Maersk Supply Services til at varsle, at man vil sælge 20 af sine skibe og afskedige 400 offshoreansatte. Det er mere end hver fjerde.

»Vi begyndte at komme under pres i slutningen af 2014, da olieprisen faldt.«

»Der kom de fleste af vores markeder under pres, og vores mulighed for at finde beskæftigelse til vores skibe blev mindre,« siger administrerende direktør for Maersk Supply Services, Jørn Madsen.

business

Det kan ses i tallene. Omsætningen faldt markant i første halvår 2016, der samtidig bød på et driftsunderskud på omkring en halv milliard kroner.

I regnskabet bliver situationen på markedet samtidigt beskrevet, som at aktørerne slås for overlevelse.

»Vi er i en situation, hvor nedgangen i olieprisen og nedgangen i aktiviteten i industrien har varet længere, end vi har set i mindst 20 år.«

»Det gør, at vi ikke ser for os, at der er et umiddelbart forestående opsving i aktiviteten. Det er længe siden, vi sidst har set det,« siger Jørn Madsen.

Den markante reduktion af forretningen og ikke mindst salget af skibe, der skal gå til andre brancher, vil forhåbentligt forbedre forholdet mellem udbud og efterspørgsel.

Men Jørn Madsen tør alligevel ikke være optimistisk om fremtiden.

»Det kommer formodentligt til at tage år, før det bliver bedre, dette her marked. Vores marked er afhængigt af udviklingen i olieprisen. Og en opgang her kan godt komme til at tage en god stund.«

»Med disse tiltag er vi bedre positioneret til at klare os igennem,« afslutter direktøren.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Galathea3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen