Berlingske Business

Mærsk: Vores systemer bør virke igen på mandag

mærsk
Foto:

A.P. Møller Mærsk fortæller, at tirsdagens cyberangreb betyder, at antallet af bookinger er »betydeligt under gennemsnittet.« Systemerne skulle gerne virke igen mandag morgen.

A.P. Møller Mærsk forventer, at rederiets bookingsystemer igen er oppe at køre mandag morgen. De normale bookingsystemer har været nede, siden Mærsk tirsdag blev ramt af et omfattende cyberangreb.

I denne periode har Mærsk oprettet alternative og manuelle kanaler, som nogle kunderne har anvendt til at booke plads til containere på Mærsks skibe. Det er gået hårdt ud over rederiet, siger den kommercielle direktør i Mærsk Line, Vincent Clerc, som i hackersagen repræsenterer hele A.P. Møller Mærsk.

»Vi har stadig ikke det fulde overblik, men jeg kan sige så meget, at antallet af bookinger har været betydeligt under det gennemsnitslige niveau,« siger Vincent Clerc til Berlingske Business.

29BUSAPM-TERMINALS-BUSINESS.jpg

Det danske rederi modtager på en time normalt 3.300 bookinger­ på containere, hvilket svarer til en omsætning på ca. 40 mio. kroner i timen – ­eller en mia. kroner om dagen.

De seneste dage har Mærsks IT-afdeling kæmpet for at få de normale bookingsysterme til at køre igen, og mandag skulle de altså være klar. Vincent Clerc forventer, at Mærsk allerede mandag vil få et hav af bookinger fra kunder, som ikke har været i stand til at bestille plads til deres containere, mens systemet har været nede. Derfor er det stadigt for tidligt at estimere, hvor mange bookinger Mærsk er gået glip af.

30BUSCyberattack-INDIA-1516.jpg

Mens der stadig arbejdes hårdt for at gøre bookingsystemet klar til mandag morgen, når de asiatiske kunder vågner, går det fremad med Mærsks havneterminaler. Fredag er terminalerne i blandt andet Algier, Mumbai og Buenos Aires blevet genåbnet. Den travle terminal i Rotterdam volder dog stadig problemer, fortæller Vincent Clerk, der i øvrigt glæder sig over, hvor pænt Mærsks mange kunder har tacklet rederiets store problemer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen