Berlingske Business

Mærsk vil udvikle nyt skibsbrændstof i Qatar

RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene
A.P. Møller-Mærsk har sammen med hollandske Shell underskrevet en hensigtserklæring med Qatargas om at undersøgelse af potentialet for naturgas (LNG) som skibsbrændstof i Mellemøsten. Foto:

Aftalen skal sikre "en innovativ tilgang til at identificere og udvikle nye markedsmuligheder gennem samarbejde og strategiske partnerskaber".

A.P. Møller-Mærsk har sammen med hollandske Shell underskrevet en hensigtserklæring med Qatargas om at undersøgelse af potentialet for naturgas (LNG) som skibsbrændstof i Mellemøsten.

Det skriver Qatargas i en meddelelse mandag formiddag.

22BUSSVITZER-194938.jpg

Aftalen blev underskrevet af Mærsks administrerende direktør, Nils Smedegaard Andersen, samt Shells Mellemøsten-chef, Danny Leek, og Qatargas' administrerende direktør og bestyrelsesformand.

Aftalen skal ifølge meddelelsen fra Qatargas, der er verdens største naturgasproducent, sikre "en innovativ tilgang til at identificere og udvikle nye markedsmuligheder gennem samarbejde og strategiske partnerskaber".

Mærsk tabte en spids på bundlinjen i 2013

Anvendelse af gas som brændstof i skibe kan ifølge parterne være med til at sikre det miljømæssige aftryk, og aftalen byder, at selskabet Qatargas 4, der er et joint venture mellem Qatar Petroleum og Shell Gas, skal stille LNG til rådighed, som Mærsks containerrederi, Maersk Line, potentielt skal anvende i nogle af sine handelsskibe.

- Dette samarbejde mellem Qatargas, Mærsk og Shell repræsenterer et vigtigt skridt i retningen af at udvikle naturgas til at være et levedygtig brændstof til maritim transport. Den mulige anvendelse af naturgas som brændstof i skibe giver en stor mulighed for både at reducere udledningen af svovloxid og at reducere transportsektorens CO2-aftryk, siger Nils Smedegaard Andersen i meddelelsen.

Morten Engelstoft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen