Berlingske Business

Mærsk vil stå på fem ben

Mærsk Tanker

A.P. Møller - Mærsk udvider sit strategiske fokus til fem kerneområder fra tidligere fire. Dermed er tankskibsforretningen igen inde i varmen på Esplanaden.

Fremover bliver det et A.P. Møller - Mærsk, der vil have fem ben i stedet for blot fire. Selskabet opretter en ny kerneforretning benævnt »Services & Other Shipping«, der omfatter Maersk Tankers, Maersk Supply Service, slæbebådsvirksomheden Svitzer og logistikselskabet Damco.

Efter flere år uden tankskibsforretningen Maersk Tankers som et fremhævet kerneområde, har der været spekuleret i, om det kunne være til salg. Og som beskrevet i Berlingske Business for et par uger siden, har en række kapitalfonde lagt følere ud, fordi de er interesserede i Maersk Tankers' skibe til fragt af raffinerede olieprodukter, også kaldet produkttankskibe.

Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen slår dog fast på en telefonisk pressekonference, at Maersk Tankers vil fokusere på netop dette segment, hvor selskabet da også er globalt førende med en flåde på mere end 100 skibe.

Investeringerne i tankforretningen vil dog være begrænsede, indtil markederne er bedre, fastslår selskabet. Dermed skal kriseramte Torm næppe gøre sig håb om at få Maersk Tankers til at bide på krogen og købe Torms 60 produkttankskibe.

Til gengæld skal der mindre fokus på fragt af råolie i supertankere. Maersk Tankers har 16 supertankere til fragt af råolie, som også har været rygtet til salg, og det kan næppe udelukkes med dagens udmeldinger.

Netop supertankerne koster da også endnu en stor nedskrivning i regnskabet, hvilket gav Maersk Tankers et underskud i andet kvartal på 1,6 milliard kroner.


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen