Berlingske Business

Mærsk vender underskud til overskud men forventninger skuffer

mærsk
Mærsk præsenterer årsregnskab Foto:

A.P. Møller – Mærsk vendte tabet i 2016 til et overskud på 356 mio. dollar, primært drevet af udviklingen i containerrederiet Maersk Line. Markedet er skuffet over forventningerne til 2018.

»Det seneste år var særligt for A.P. Møller – Mærsk. Det var karakteriseret ved et hackerangreb, som skabte operationelle udfordringer i nogle havne,« udtaler Søren Skou.

Aktien åbnede med et fald på godt tre pct.

Selskabet øgede omsætningen med 13 pct. til 31 mia. dollar. Selskabets regnskab er dog også præget af en nedskrivning på ca. 18 mia. kr. i flere forretningsdele, der påvirker nettoresultatet, men ikke det såkaldte underliggende resultat. I blandt andet den udfordrede havneforretning APM Terminals er der i 2017 nedskrevet for 3,7 mia. kr.

Særligt forventningerne til 2018 er skuffende, siger Frans Høyer, analytiker i Jyske Bank.

»Jeg tror, at konsonsus blandt andlytikerne skal reguleres lidt ned,« siger Høyer.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Også Morten Imsgard fra Sydbank mener tallene skuffer.

»Maersk Line kommer ikke så godt ud af fjerde kvartal, som jeg havde håbet på. Det vidner om, at containerindustiren er svær, og det er et marked, som er meget skrøbelig,« siger Imsgard.

Året var præget af den strategiske omvæltning, hvor selskabet fremover vil satse på transport- og logistik. Det har medført en sammenlægningen af selskaberne inden for de områder, mens flere energidele er solgt fra. Det drejer sig blandt andet om olieselskabet Maersk Oil.

»Vi har taget de første skridt mod en integration af containerforretningen, havne. og logistikforretningen og vores digitale forretning tager form. Samtidig har vi fundet nye ejere til dele af vores energirelaterede forretninger,« skriver Skou.

BM

A.P. Møller – Mærsk har også købt det tyske containerrederi Hamburg Süd.

»En hurtig integration af Hamburg Süd er topprioritet for 2018,« udtaler Søren Skou.

Han understreger dog, at resulatet stadig skal forbedres.

»De finansielle resultater har stadig plads til forbedringer. På den anden siden, når vi kigger på den strategiske transformation af forretningen, har udviklingen været tilfredsstillende,« udtaler Søren Skou.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen