Berlingske Business

Mærsk varsler lavere kapacitet på vigtig fragtrute i lavsæson

SPAIN-ECONOMY/
Foto:

. Der bliver færre Mærsk-skibe på ruten fra Asien til Nordeuropa, når efteråret begynder at ruske.

Fra slutningen af tredje eller starten af fjerde kvartal - altså omkring september eller oktober - vil Maersk Line suspendere en af sine tjenester på den vigtige fragtrute, hvor verdens største containerskibe sejler.

Det oplyser Maersk Line i en meddelelse til kunderne tirsdag.

For tiden sejler Mærsk og partnerrederierne i 2M-alliancen seks faste ugentlige strenge mellem Kina og det nordlige Europa. Det er blandt andet her, at de allerstørste skibe i Triple E-klassen sejler.

Årsagen til, at en af de seks skal suspenderes, er den forventede faldende efterspørgsel på fragt i lavsæsonen.

Det er endnu ikke afgjort, præcis hvordan justeringen rammer netværket, men Maersk Line regner med at vende tilbage til normal kapacitet i december, hvis efterspørgslen er til det, oplyser rederiet.

Samtidig er der ikke tale om en direkte konsekvens af den intensiverede handelskonflikt mellem USA og Kina, oplyser Maersk Line. Tiltaget handler mere om en almindelig sæsonmæssig nedgang.

PROBLEMATISK MARKED

Mærsk har både i måneder og år kæmpet med et haltende marked for containerfragt. For mange skibe og for lidt vækst i kundernes behov for at få fragtet varer koster dyrt for indtjeningen.

Efter regnskabet for første kvartal af 2018 erkendte Mærsk-topchef Søren Skou da også, at ledelsen måtte skride til handling for at vende skuden.

- Vores ambition er, at vi ikke vil vokse kapacitet i segmentet i år eller næste år, sagde Søren Skou til Ritzau Finans ved den lejlighed.

Både før og efter da har Mærsk justeret i rutenetværket for at skabe bedre balance mellem udbud og efterspørgsel - i håb om at sikre højere fragtrater fra kunderne.

Mærsk-aktien har også lidt under det svage marked - især efter at det tidligere konglomerat valgte at satse fuldt ud på rederidriften og ikke på olieforretninger.

I løbet af 2018 har Mærsk B-aktien givet et negativt afkast på knap 27 pct., så den tirsdag eftermiddag koster 7822 kr.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen