Berlingske Business
14:21Lundbeck skraber bunden på en nyhedsfattig dag

Mærsk vælger at kigge på de lyse sider af livet

Mærsk vælger at kigge på de lyse sider af livet - 1
Foto:

Flere dages optimistiske meldinger fra Esplanaden sender Mærsk-aktien voldsomt op i pris. Troen på, at skibsreder Nils Smedegaard & Co. har styr på genopretningen er stor – det kan betyde yderligere markante kursstigninger.

Mærsk-topchefen, skibsreder Nils Smedegaard Andersen, har for alvor fået sparket gang i en ny spirende, økonomisk optimisme generelt for den globale udvikling og for A.P. Møller-aktien i særdeleshed.

Analysehusene i ind- og udland havde i går fået tygget fredagens regnskab igennem, og den overordnede konklusion var, at aktiemarkedet har tillid til Mærsk-ledelsen, trods krisen.

Smedegaard & Co. har styr på tingene. Derfor blev Mærsk-aktien handlet yderligere markant op til nu kurs 37.400. Aktien har ikke været i de højder siden oktober 2008.

Om der er tale om en velrettelagt, offensiv mediestrategi over flere dage er uvist, men Esplanaden har sendt en række positive signaler ud de allerseneste dage, som også er med til at presse aktien op i pris.

Priserne hæves
Fragtraterne for containertransporter på den hidtil blødende Asien-USA-rute hæves fra og med 1. september. Samtidig kom chefen for havneforretningen, Kim Fejfer, APM Terminals, med en optimistisk melding om, at APM Terminals fortsat venter at komme styrket ud af krisen.

Også havneforretningen mærker krisen, men angiveligt ikke så meget som nogle af konkurrenterne, som i den grad taber markedsandele, og da A.P. Møller-rederierne er de største kunder i APM Terminals tyder det på, at det alt i alt begynder at lysne for de lyseblå.

Flere børshuse har sat forventningerne til A.P. Møller-aktien i vejret. Handelsbanken skifter således fra en anbefaling om at reducere til nu at købe Mærsk-aktier, Jyske Bank fortsatte med en købsanbefaling nu til højere priser, og blandt de mest pessimistiske, Carnegie, som anbefaler salg, hæves nu mindsteprisen for Mærsk-aktien.

Tegn på bedring
Børsmarkedet har i realiteten allerede afskrevet 2009, og er godt i gang med at prisfastsætte på forventningerne til 2010 og 2011. Jyske Bank vurderer, at dykket i 2009 bliver en enlig svale. Både omsætning og indtjening vil igen stige markant i 2010, og i 2011 ventes en omsætning på 322 mia. kr. og et overskud før skat på 53 mia. kr. – i store træk som 2008-regnskabet.

Holder de prognoser stik, mener Jyske Bank, at Mærsk-aktien kan nå en kurs på 40.000 til 45.0000 på 2010-indtjeningen med yderligere stigninger, hvis børsmarkedet begynder at skyde sig ind på et nyt rekordregnskab fra A.P. Møller - Mærsk i 2011.

Her-og-nu handler det dog for ledelsen på Esplanaden om at få bugt med det forventede ti milliarder kroner store underskud i containerforretningen for 2009. Selv om en eller to af de største konkurrenter måtte tabe pusten og gå konkurs, tager det ikke nødvendigvis kapacitet ud af markedet. Det flyttes sandsynligvis blot hen et andet sted. Mærsk har understreget, at de nu føler at have så meget styr på IT, administration og kundeservice i containerforretningen, at de vil tage kampen op og forsvare deres markedsposition.

Smedegaard sagde endog til dagbladet Børsen, at de er klar til priskrig – hvis det måtte komme dertil.

Derimod har A.P. Møller - Mærsk for flere måneder siden besluttet sig for, at de ikke vil være en del af den konsolidering, som ventes at komme i containerbranchen. Mærsk vil således ikke købe konkurrerende rederier op.

»Det (at Mærsk er den bedste i branchen, red.) giver indtjening, og det er det, som vi vil måles på. Så er det lidt lige meget, om vi er nummer et, to eller tre,« konstaterede Mærsk-formanden Michael Pram Rasmussen over for Berlingske Business i forsommeren 2009.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen