Berlingske Business

Mærsk: Udelukker ikke at se på ejerskab i blockchain-projekt

A.P. Møller kommer med kvartalsregnskab
Flere konkurrenter i shippingindustrien har sået tvivl om neutraliteten og åbenheden i den digitale platform, som Mærsk og IBM tidligere på året annoncerede, at de i samarbejde vil udvikle. Foto:

Flere konkurrenter i shippingindustrien har sået tvivl om neutraliteten og åbenheden i den digitale platform, som Mærsk og IBM tidligere på året annoncerede, at de i samarbejde vil udvikle.

Det skriver Shippingwatch.

Løsningen skal være åben for hele industrien. Flere af Mærsks konkurrenter som Hapag-Lloyd og CMA CGM ser positivt på den grundlæggende idé om at skabe en digital løsning, der skal forenkle transporten af en container, men de er samtidig skeptiske over for, at det er en stor spiller som Mærsk, der sidder med ejerskabet.

Det danske transport- og logistikselskabs administrerende direktør, Søren Skou, er også muligvis åben over for at dele ejerskabet af platformen med andre selskaber på et tidspunkt.

»Det kan bestemt ikke udelukkes, at man på et tidspunkt skal kigge på ejerstruktur og den slags. Det er bestemt heller ikke noget, vi udelukker. Men jeg synes, at det er en lille smule letkøbt at sidde som konkurrent andre steder i Europa og sige, at det er en dårlig platform, hvad man ikke får lov til at eje den, og når man ikke selv har bidraget til noget af det arbejde, der er gået ind i det,« siger direktøren til Shippingwatch.

Mærsk og IMB lancerede i januar, at de vil starte et joint venture, der skal arbejde på at kunne tilbyde en ny global handelsplatform for shippingbranchen. Mærsk oplyste i januar, at det vil eje 51 pct. af selskabet, mens IBM sidder på de sidste 49 pct.

Platformen er baseret på blockchain-teknologi, der groft sagt er en kæde af transaktioner, som bliver registreret og låst sammen via kryptering og dermed er mulige at se for alle parter, der for eksempel er involveret i transporten af en container.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen