Berlingske Business

Mærsk trækker sig fra store rederisamarbejder

GERMANY TRANSPORT
Containerrederiet Maersk Line vil ikke længere deltage i de rederisamarbejder, der går under det engelske navn »voluntary discussion agreements« (VDA) - eller på dansk: frivillige diskussionsaftaler. Foto:

Containerrederiet Maersk Line vil ikke længere deltage i de rederisamarbejder, der går under det engelske navn »voluntary discussion agreements« (VDA) - eller på dansk: frivillige diskussionsaftaler.

Således forlader Maersk Line denne måned det store TSA-samarbejde (Transpacific Stabilization Agreement) for rederier, der sejler mellem Asien og USA. Mærsk har ellers været medlem siden starten i 1989 - dog med en pause fra 2004 til 2009.

I TSA-samarbejdet har rederierne - med myndighedernes billigelse og deltagelse - kunnet diskutere markedets tilstand, aftale lobbyindsatser over for diverse regeringer samt, inden for visse grænser, fastsætte anbefalede rateniveauer over for kunderne.

VENEZUELA-SHIPPING/

I sin storhedstid deltog næsten alle større rederier i TSA, men efter at Maersk Line og de tre store japanske rederier har forladt alliancen, dækker den nu kun omkring 65 pct. af fragten på ruterne over Stillehavet.

Maersk Line forklarer sin opsigelse med, at rederiet slet ikke vil deltage i de uformelle samarbejder længere, efter at det har været inaktiv i dem siden marts 2016. Rederiet siger også farvel til fire andre VDA'er med rod i Asien, oplyser Maersk Line til Ritzau Finans, uden at ville gå i detaljer med beslutningen.

GERMANY TRANSPORT

»I lyset af Maersk Lines forpligtelser, i kontekst af købet af Hamburg Süd (netop indlemmet i Mærsk, red.) og nylige ændringer i det lovgivningsmæssige landskab i Hongkong og New Zealand, har Mærsk besluttet sig for at trække sig fra sit nuværende medlemskab af VDA'er,« skriver rederiet i en udtalelse.

Fragtraterne i containerbranchen har været under pres på alle større ruter i løbet af 2017 efter at have startet året i god stand, men især på ruterne fra Asien til Nordamerika er det gået stærkt ned ad bakke, viser tal fra SCFI-indekset. Ifølge analysehuset Alphaliner risikerer Maersk Lines enegang at forværre det billede.

Maersk Lines store rederialliance med MSC og Hyundai Merchant Marine, der går under navnet 2M, og andre specifikke rutesamarbejder påvirkes ikke af beslutningen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen