Berlingske Business

Mærsk-topchef: Vi skal spare

vdsa
Overskrift
Den lave oliepris har i første omgang været en stor gevinst for A.P. Møller Mærsk, men har også den konsekvens, at selskabet har igangsat en række spareprogrammer, der skal høste bredt i koncernen. Foto:
MAERSK-RESULTS/
Overskrift
Foto:
 

Den lave oliepris har i første omgang været en stor gevinst for A.P. Møller Mærsk, men har også den konsekvens, at selskabet har igangsat en række spareprogrammer, der skal høste bredt i koncernen.

Maersk Line har i årets første kvartal haft en solid indtjening som følge af, at olieprisen siden sidste sommer er blevet halveret. Det har grundlæggende betydet, at den lave pris på brændstof i første omgang har forgyldt det danske rederi.

De markant lavere oliepriser rammer dog også A.P. Møller Mærsk negativt, da selskabet i kølvandet af de dramatiske olieprisfald har igangsat en række spareinitiativer, der retter sig mod alle koncernens oliefølsomme områder. Det slår Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen fast onsdag morgen på en telekonference.

FILE NETHERLANDS SHIPPING

»Vi har selvfølgelig på grund af den lave oliepris igangsat betydelige omkostningsinitiativer for at sikre rimelige overskud og fastholde konkurrenceevnen. I Maersk Drilling er programmet i fuld gang. Der er gennemført en reduktion på 90 stillinger i hovedkontoret. I APM Terminals har vi også sat en række aktiviteter i gang. Og Maersk Oil og Maerks Supply Service er begge i gang med at reducere deres omkostninger,« siger Nils Smedegaard Andersen.

Mærsk-topchefen vurderer, at koncernen i årets første kvartal har leveret »fine resultater« over hele linjen omstændighederne taget i betragtning.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen