Berlingske Business

Mærsk-topchef: Opkøb forbliver i kerneområderne

pix-Nils Smedegaard Andersen
A.P. Møller-Mærsks koncernchef, Nils Smedegaard Andersen, gør det klart, at Mærsks fremtidige vækst fortsat skal ligge indenfor selskabets historiske kompetencer som shipping, logistik og olie-gas trods faldende indtjening. ARKIVFOTO Foto:

A.P. Møller-Mærsks koncernchef, Nils Smedegaard Andersen, gør det klart, at Mærsks fremtidige vækst fortsat skal ligge indenfor selskabets historiske kompetencer som shipping, logistik og olie-gas trods faldende indtjening.

Smedegaard har ellers netop igangsat en intern process, der skal identificere de områder, hvor selskabet ser fremtidig vækst. I selskabets udtalelser om processen nævnes også muligheden for helt nye områder, hvilket har sat gang i spekulationerne.

Det skriver Børsen.

Dog har Smedegaard efterfølgende understreget, at fremtidige opkøb vil blive i industrier, selskabet allerede er aktiv i. Formuleringen "helt nye områder" henviser til nye muligheder indenfor kerneindustrierne.

Nils Smedegaard Andersen

22BBMBirgitte Henrichsen-#4.jpg

- Jeg vil betragte det som meget usandsynligt, at vi går ind i en industri, som ligger helt uden for de kompetencer, vi har opbygget indenfor shipping, logistik og olie/gas, slår Smedegaard fast overfor Børsen.

Mærsk havde for regnskabet i 2014 en rekordlav gæld og vurderes som velpolstret til opkøb i global skala. Flere gange har Smedegaard udtalt, at Mærsk er klar til at udnytte pressede olieselskabers salg af olieaktiviteter, men intet er endnu sket.

- Der skal gå noget tid, før både købere og sælgere har indstillet sig på den nye virkelighed, og det er markedet ikke helt nået til endnu, udtaler Smedegaard med henvisning til det drastiske fald i oliepriserne i 2014.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen