Berlingske Business

Mærsk-topchef: Meget sandsynligt med snarlig skibsordre

as
Overskrift
Maersk Line er næsten klar til at sætte de sidste underskrifter på de længe ventede nye skibsbestillinger. ARKIVFOTO. Foto:
vdsa
Overskrift
Den lave oliepris har i første omgang været en stor gevinst for A.P. Møller Mærsk, men har også den konsekvens, at selskabet har igangsat en række spareprogrammer, der skal høste bredt i koncernen. Foto:
MAERSK-RESULTS/
Overskrift
Foto:

Maersk Line er næsten klar til at sætte de sidste underskrifter på de længe ventede nye skibsbestillinger.

Containerrederiet, der er verdens største og flagskibsdivisionen i A.P. Møller-Mærsk, har siden september 2014 erklæret sig på vej med nye skibsordrer i løbet af første halvår af 2015. Og den prognose holder stadig stik, understreger Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen, der dermed kun har halvanden måned at løbe på.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

- Vi er i gang med at forhandle ordrer om større skibe. Det er meget sandsynligt med en ordreplacering i andet kvartal, men jeg kan ikke sige mere om hvad for nogle skibe eller hvor, siger Nils Smedegaard Andersen efter regnskabet for første kvartal.

Rygterne har svirret om en bestilling af op til 11 megaskibe med en kapacitet i omegnen af 20.000 tyvefodscontainere (teu) hver, som Daewoo-værftet i Sydkorea skulle være klar til at bygge. Det var også her, Mærsk lagde ordrer på de 20 Triple E-skibe på 18.300 teu hver, som snart er fuldt leveret.

Mærsk-toppen afviser dog at kommentere konkrete ordrer. Og der har også været skiftende udmeldinger fra Maersk Lines direktører om, hvorvidt skibene bliver omkring Triple E-størrelse eller helt oppe i 20.000 teu-klassen.

Rederiet har dog meldt meget klart ud, at der skal bruges mere end 400.000 teu i ny kapacitet til flåden i årene 2017-2019, så den kan følge med markedsvæksten. Og de skal være på minimum 10.000 teu hver, så omkostningen per container er så lav som mulig på langfarterne mellem Asien, Europa og USA.

Maersk Line har desuden placeret en ordre på syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der kun sejler mellem europæiske havne.

/ritzau/FINANS

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen