Berlingske Business

Mærsk-topchef glæder sig over Kinas valutaskvulp

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL
Mærsk-topchef glæder sig over Kinas valutaskvulp. ARKIVFOTO. Mary Maersk ankommer til Qingdao, Kina. Foto:

Mens aktiemarkederne rundt om i Europa de seneste dage har reageret rigtig skidt på Kinas devalueringsbølge, glæder Mærsk-topchef Nils Smedegaard Andersen sig over de kinesiske valutajusteringer. Udviklingen gavner selskabets containerforretning.

De europæiske aktiemarkeder har de seneste dage modtaget et par store lussinger i kølvandet af, at den kinesiske regering flere dage i træk har devalueret landets valuta.

Hos Mærsk ser selskabets topchef positivt på de kinesiske valutajusteringer. Det gavner ganske enkelt rederiets containerforretning, når de kinesiske myndigheder rumsterer med valutaværktøjerne. Det slog Nils Smedegaard Andersen fast på en telekonference onsdag morgen.

»Det er jo ikke dårligt for os, fordi vores forretning i Maersk Line jo er at transportere varer fra Asien fra konkurrencedygtige produktionssteder til de store markeder i Vesteuropa og USA. Så det opfatter vi som positivt for vores forretning,« siger Mærsk-topchefen.

A. P. Møller-Mærsk

I mio. dollar1. halvår 20151. halvår 2014Ændr.
i pct.
Omsætning2107323685-11%
Driftsresultat3362277021%
Nettoresultat før ex.ord2658655306%
Egenkapital3823642474-10%
Overskudsgrad16,0 pct.11,7 pct.
Soliditet59,7 pct.59,8 pct.

Grundlæggende vurderer Nils Smedegaard Andersen, at den kinesiske økonomi har løftet sig igen efter et skrabet første kvartal.

»Opbremsningen i Kina har vi jo set specielt her i første kvartal i år. I andet kvartal har der faktisk været tegn på lidt hurtigere vækst, men den kinesiske regering har altså fundet det rigtigt at gribe ind og devaluere for at gøre den kinesiske eksport mere konkurrencedygtig«, siger Mærsk-direktøren.

TV: Forstå valutakrigen på fem minutter

 

Finans-TV: Mærsk Line ud med stærkt resultat

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen