Berlingske Business

Mærsk-topchef frygter ikke for container-rivalernes vokseværk

Mærsk-skibet på ret køl efter begivenhedsrigt 2017
Arkivfoto. En større ordre på skibe af Mærsk Lines nærmeste konkurrenter bekymrer ikke Mærsk-topchef Søren Skou. Foto:

En opgørelse fra analysehuset Alphaliner viser, at fire af Maersk Lines nærmeste konkurrenter tilsammen får leveret 114 nye skibe i de kommende år. Maersk Line har på nuværende tidspunkt 16 nye skibe i ordrebogen. Den øgede konkurrence i horisonten bekymrer ikke Mærsk-topchef Søren Skou.

Det skriver dagbladet Børsen.

Selskabets administrerende direktør ryster ikke på hånden over den nuværende udvikling på verdenshavene. Det skyldes primært Mærsks opkøb af Hamburg Süd, hvor containerskibet fik over 100 ekstra skibe og en samlet markedsandel på 19 pct. af det globale containermarked.

»Man bekymrer sig altid om balancen mellem udbud og efterspørgsel. Men hvis vi tager de lidt længere briller på, var den samlede ordrebog i industrien i 2008 på næsten 60 pct. af den samlede kapacitet. Nu er den på 13 pct., så udbud/efterspørgsel-spillet ser meget bedre ud end i lang tid,« siger Søren Skou til dagbladet Børsen.

Ifølge konsulenthuset Seaintell står ledelsen over for et dilemma. På trods af overtagelsen af Hamburg Süd voksede Maersk Lines volumener sidste år blot med 3 pct. mod en global vækst på 5 pct.

»Enten må de reducere deres kapacitet eller få større markedsandele. Ellers harmonerer tingene ikke,« forklarer Lars Jensen, direktør i Seaintell, til avisen.

Mærsk/CEO: Ikke tilfredsstillende resultat

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen