Berlingske Business
17:25Rederiet Torm ser nu 2017-resultat ende på 0-5 millioner

Mærsk-top presset til at finde vækst

05BUSNils-Smedegaard.jpg
koncernchef Nils Smedegaard Andersen.

Der er to fortællinger om A.P. Møller - Mærsk i disse år. To vidt forskellige fortællinger.

Den ene handler om et konglomerat, som næppe nogensinde har været så skarpt skåret og så effektivt, som det er lige nu. Hver en omkostningskrone er blevet vendt, og har den ikke kunnet bidrage til bundlinjen, er omkostningen blevet skrottet. Ganske kontant. Nu skæres der så yderligere 4.000 job bort i Maersk Line, og der blev for nogen tid siden skåret 10-12 procent af medarbejderstyrken i Maersk Oil. De er skrappe til at skære til og effektivisere på Esplanaden, og det har over årene givet milliarder og atter milliarder ekstra til bundlinjen.

Den anden fortælling handler derimod om toplinjen. Væksten. Væksten er A.P. Møller - Mærsks helt store udfordring netop nu. Hvis en virksomhed ikke vokser, er der stilstand, stagnation og senere måske resignation, som det ses på børsmarkedet over de senere måneder. I modsætning til omkostningerne er Mærsk-toppen med koncernchef Nils Smedegaard Andersen i spidsen ikke selv herre over væksten. Og når både olieprisen og fragtraterne styrtdykker, ovenikøbet samtidig, går det selvfølgelig kraftigt ud over væksten. Men, som jeg har behandlet flere gange i disse spalter, er topledelser ansat til at skabe og finde væksten. Enten organisk eller ved opkøb.

05BUSBagside---Soeren-Skou.jpg

Smedegaard Andersen har haft held med effektiviseringerne, men mangler endnu at vise den vækst, som en virksomhed som A.P. Møller - Mærsk nødvendigvis skal kunne fremvise. Set over en femårsperiode har konglomeratet end ikke kunnet fastholde toplinjen. Omsætningen er faldet. Samtidig er bundlinjen styrket, egenkapitalen vokset (soliditeten i virksomheden forbedret fra 50 til 60 procent, red.), og den rentebærende nettogæld er faldet. Det har efterladt Mærsk med kraftige finansielle buffere og stærke pengestrømme. Lidt forenklet kan man sige, at A.P. Møller - Mærsk har for mange penge i kassen i forhold til de nuværende forretningsaktiviteter.

maersk supply service

Kravet fra aktiemarkedet er forholdsvist enkelt. Enten skal den overskydende kapital i arbejde, ellers skal pengene sendes tilbage til aktionærerne. Et pres man må formode også A.P. Møller - Mærsks bestyrelse lægger ned over sin daglige ledelse. Man vil næppe se Mærsk annoncere et nyt, stort udbytteprogram i morgen, når regnskabet for tredje kvartal lægges frem.

Derimod vil børsmarkedet begynde at fokusere på årsregnskabet for 2015, som offentliggøres i februar 2016, og hvis der ikke er store og nye investeringsprogrammer i pipelinen, må det forventes at resultere i ekstraordinære udbytter.

CHINA/

Nu er det ikke sådan, at investeringskontoen på Esplanaden er gået helt kold. Der forventes fortsat årlige investeringer i nye skibe i størrelsesordenen tre mia. dollar, og planen er, at der også skal købes op i olieforretningen.

Netop Maersk Oil risikerer et hårdt slag, hvis det ikke lykkes at få forlænget koncessionen i Qatar, hvor det begynder at spidse til.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Smedegaard Andersen har tidligere givet udtryk for stor iver efter at finde arbejde til pengetanken på Esplanaden, men han har ved samme lejligheder heller ikke lagt skjul på, at der for tiden ikke er økonomisk fornuft i at købe op til de for tiden alt for høje priser. Og der står A.P. Møller - Mærsk så lige nu. Det er ikke mindst i dette perspektiv, man også skal se de fortsatte meget markante omkostningsbesparelser.

Intet ville være lettere for Smedegaard & Co. end at lade 20, 30 eller 40 milliarder kroner springe til nye investeringer i fremtiden. Den fremtid bliver imidlertid kort, hvis for ivrige opkøb ender som fejlopkøb og store tab på bundlinjen. Smedegaard har understreget, at Mærsk ikke kaster sig ud i opkøb uden for de nuværende fire hovedforretningsområder, containere, olie, havneterminaler og olierigge. For 15 år siden havde ingen set, at Mærsk skulle blive verdens tredjestørste på havneterminalområdet med både vækst og indtjening.

Derfor kan man forestille sig, at nok kaster Mærsk sig ikke ud i investeringer i et decideret nyt, femte forretningsben, men det udelukker ikke, at man skal tænke bredere, når det handler om evt. tilkøb til de nuværende forretningsben. Enten på transport- og logistikområdet eller på olieområdet.

Presset på nye strategiske tiltag på Esplanaden vil sandsynligvis fortsætte med at stige, så længe pengetanken er så stærk, som den er.

Mærsks olieprojekter står under vand Mærsk Oil - Oliefelter N

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen