Berlingske Business
17:42

Mærsk Terminals kæmper hårdt om kunder efter fusionsbølge

mærsk
Maersk Terminal øst i Århus. Foto:

Morten Engelstoft overtog i november direktørstolen i A.P. Møllers-Mærsks havneforretning, APM Terminals, og det har været intenst fra start. Således gør nye tider i branchen, at der i øjeblikket må kæmpes med næb og kløer om kunderne.

Det skriver Børsen.

Onsdag: Michael Pram

APM Terminals, der er den tredje største division i Mærsk-koncernen, er længe blevet anset som en stabil og leveringsdygtig forretning. En større fusionsbølge har dog skabt røre i selskabets forretningsområder, hvor konkurrencen om de nuværende kunder er intensiveret, mens nye megakontrakter er kommet i udbud.

»Alliancerne i shippingbranchen ændrer sig, og vi er gået fra fire til tre af slagsen. Det betyder, at vi har en lang række af store kunder og forretninger til forhandling i øjeblikket,« siger Morten Engelstoft til Børsen.

NETHERLANDS-CONTAINER-OPENING-CEREMONY

Konkurrencen har presset priserne ned, hvilket ses som den primære årsag til, at APM Terminals' overskud i 2016 tog et dyk med 216 mio. dollar.

Da Mærsk tilbage i september løftede skøret for en omstrukturering af selskabet i en transport- og en energidel blev det slået fast, at APM Terminals skulle styrke sine bånd til containerrederiet Maersk Line.

Ifølge Frans Høyer, der er aktieanalytiker hos Jyske Bank, kan de stærkere bånd både føre til kundetab, men samtidig give mulighed for effektivisering og omkostningsreducering.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen