Berlingske Business

Maersk Tankers vil være verdens bedste tankrederi

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk fastholder forventni
Foto:

Tankrederiet i A.P. Møller - Mærsk skal blive mere lønsomt. Målet er, at det skal blive det bedst drevne tankrederi i verden.

Maersk Tankers klarer sig bedre end gennemsnittet i den pressede industri. Men fortsat er der konkurrenter, som er foran det danske rederi, og målet er blive verdens mest effektivt drevne tankrederi.

»Der er mange ting, som er gået godt for os i 2014. Vi klarer os 3,5 procentpoint bedre end gennemsnittet blandt vores konkurrenter. Der er fortsat nogle, som klarer sig bedre end os, og vores mål er at være det bedste rederi i industrien,« siger Morten Engelstoft, administrerende direktør i Maersk Tankers.

11BUSMorten-Engelstoft.jpg

Robert Mærsk Uggla

Årsregnskabet for Maersk Tankers viste et plus på 900 millioner kroner efter et tab året før på 2,2 milliarder kroner. Fremgang kommer efter en hård periode for de såkaldte produkttankskibe, siden markedet kollapsede efter finanskrisen. En vanskelig periode, der blandt andet flere gange har været ved at knække den danske konkurrent Torm. For Maersk Tankers har det betydet, at rederiet indtil seneste regnskab ikke har tjent penge på driften af sine produkttankskibe siden 2008.

Rederiet har blandt andet forbedret indtjeningen efter stort fokus på at holde omkostningerne nede.

»Der er fortsat mange ting, som vi kan gøre. På omkostningssiden skal vi tage yderligere omkostninger ud. Vi kigger for eksempel på brændstofforbruget, på måden vi skifter besætningerne ud på og på alle aspekter af vores måde at operere på,« siger Engelstoft om nogle af de initiativer, hvor rederiet kan spare yderligere.

Han forklarer, at rederiet arbejder hårdt med at løfte indtjeningen. Det foregår blandt andet ved at få placeret skibene rigtigt geografisk og vælge de bedste kontrakter. Mange af de beslutninger var rigtige i 2014.

»Vi har i 2014 truffet beslutninger, som, når vi sammenligner os med konkurrenterne, har vist sig at være fornuftige,« siger Engelstoft.

Fremgangen i fjor fandt sted samtidig med stor opmærksomhed på sikkerheden på tankskibene. I 2014 var der så få ulykker, at der i gennemsnit blot vil ske en alvorlig hændelse hvert 12. år på et af rederiets skibe.

»Vi er meget tilfredse med resultatet i Maersk Tankers og med, at det er opnået samtidig med, at vi i 2014 har leveret det bedste sikkerhedsniveau for vores medarbejdere nogensinde,« siger Engelstoft.

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

pix-anneuggla

Rederiet har i dag primært tankskibe, der sejler med raffinerede olieprodukter som benzin og diesel. Endnu er der enkelte råolietankere, mens alle gasskibe er solgt.

»Vi ser produkttankskibene som det segment med de bedste vækstmuligheder i fremtiden. Flere raffinaderier bliver bygget i Mellemøsten og i Asien og tættere på, hvor olien bliver udvundet. Det er noget, som vil tage yderligere til og medføre, at efterspørgslen vil stige efter at få raffinerede produkter transporteret,« siger Engelstoft om, hvorfor Maersk Tankers i dag er i et overordnet shippingsegment.

Maersk Tankers giver ikke specifikke målsætninger for, hvordan ledelsen forventer, indtjeningen vil udvikle sig i 2015. Forventningerne til APM Shipping Services, der ud over Maersk Tankers består af Damco, Svitzer og Maersk Supply Service, er fremgang i indtjeningen.

Mit skib er større end dit

til BBM f Nils Smedegaard Andersen

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen