Berlingske Business

Mærsk tæt på ny skibsordre i milliardklassen

Mærsk Q1: Pænt overskud i første kvartal BV. : Verdens største containerskib 'Mærsk Mc-Kinney Møller' i Aarhus Havn. Tilstrømningen var stor mandag den 26. august 2013, hvor man på afstand kunne beundrer verdens største containerskib der lå til kajs i Aarhus. Foto:

A.P. Møller-Mærsk kan være tæt på at lægge en ny milliardordre på et antal store containerskibe. Det skriver shippingavisen Tradewinds med henvisning til anonyme kilder i værftsbranchen.

Ifølge Tradewinds drejer det sig om en ordre på omkring 16 skibe hos værftet Hyundai Heavy Industries, hvoraf de ni vil blive bestilt med de samme, og de syv vil være som optioner.

Skibene bliver dog ikke som tidligere i megastørrelsen: der er tale om skibe på omkring 14.000 tyvefodscontainere (teu) hver, til en pris på 124 mio. dollar stykket. I alt kan der altså være tale om en ordre på 2 mia. dollar, eller 13 mia. kr.

Maersk Line afviser ifølge Tradewinds at kommentere oplysningerne.

I starten af måneden bestilte containerrederiet, der er verdens største, 11 nye skibe, hver især med en størrelse på 19.630 (teu), hos Daewoo-værftet. Prisen lød på 1,8 mia. dollar, svarende til 12,3 mia. kr.

Mærsk RB PLUS Skibe skal begrænse miljøsvineri på havene

Derudover fik det danske rederi option på yderligere seks skibe i samme størrelsesorden. Den ordre var målrettet den travle og vigtige handelsrute mellem Asien og Europa, hvor de største havne ligger.

Tidligere på året bestilte Maersk Line syv mindre skibe i størrelsesordenen 3600 teu hver. De skal bruges til datterrederiet Seago, der fragter containere mellem mindre europæiske havne.

Maersk Line havde i maj en flåde på omkring 3 mio. teu, bestående af 255 egne skibe (i alt 1,7 mio. teu) og 346 indchartrede skibe (i alt 1,3 mio. teu). Ordrebogen er i øjeblikket på 0,4 mio. teu.

I september 2014 annoncerede rederiet, at det havde brug for i alt 425.000 teu i ny kapacitet i årene 2017-2019, og at det ville kræve nettoinvesteringer på 3 mia. dollar årligt frem til 2019.

Ifølge Tradewinds er der dog indikationer i markedet om, at rederiet vil bestille endnu mere for at fastholde sin markedsandel i et stærkt konkurrencepræget fragtmarked.

Nils Smedegaard Andersen

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen