Berlingske Business

Mærsk: Struktur alene ikke vil sikre vækst

jeve
Overskrift
A P Møller Mærsk hovedkvarter på Esplanaden. Foto:
 

Ting tager den tid, som de nu gør. Og det samme gælder for A.P. Møller - Mærsk, der har igangsat en strategisk gennemgang af hele det lyseblå konglomerat. Og fra Esplanaden venter man at melde ud om gennemgangen inden udgangen af tredje kvartal.

»Vi ønsker ikke at kommentere på eller foregribe udkommet af den undersøgelse, som bestyrelsen har bedt ledelsen om at igangsætte«, skriver A.P. Møller - Mærsk i en mail til Ritzau Finans.

»Ledelsen har fået til opgave at vurdere, hvordan Gruppens omstillingshastighed og synergier kan styrkes yderligere for at sikre vækst i fremtiden. Som bestyrelsesformanden tidligere har kommunikeret, ønsker vi at evaluere alle muligheder«, hedder det i mailen.

aaa

Det er Berlingske Business, der på baggrund af anonyme kilder mener at vide, at gennemgangen meget vel kan ende med, at konglomeratet splittes op i to selvstændige dele - en transport- og en energivirksomhed. Flere kilder har sagt til Berlingske Business, at ejerfamilien lige nu overvejer en plan, som vil splitte A.P. Møller - Mærsk op i to enheder - en selvstændig transportkoncern med Maersk Line i spidsen og et selvstændigt energiselskab med Maersk Oil i front. Kilderne understreger ifølge Berlingske Business dog, at planerne ikke er endeligt vedtaget.

Michael Pram Rasmussen bestyrelsesformand i A.P. Møller-Mærsk.

Men Mærsk-koncernen afviser at kommentere rygterne.

»Strukturen af Gruppen er en af mange muligheder, der evalueres, men det er vigtigt at pointere, at det er en af mange, da struktur alene ikke vil sikre vækst. Status på fremdriften af arbejdet vil blive givet inden udgangen af tredje kvartal«, lyder det fra Esplanaden.

Business-TV: Mærsk jagter en køreplan for fremtiden

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen