Berlingske Business
12:14Novo Nordisk trækker dansk eliteindeks i gedigent plus

Mærsk: Strategien er det altafgørende i ny opdeling

Billede
Det er den nye strategi, der er det altafgørende, lyder det fra A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, der også er topchef for den nye transportdivision. Foto:

A.P. Møller-Mærsks strategiske gennemgang har medført en opdeling i to nye hoveddivisioner, hvor transport- og logistikselskaberne er i den ene del, og energiselskaberne er i den anden.

Men de ændringer har også medført en stribe justeringer på ledelsesgangene i de forskellige selskaber og hos gruppen som helhed.

Men det er den nye strategi, der er det altafgørende, lyder det fra A.P. Møller-Mærsks administrerende direktør, Søren Skou, der også er topchef for den nye transportdivision.

- Jeg ved godt, at ledelsesændringerne og splittet i to løber med alle overskrifterne. Men for mig er det strategien bag, der er det vigtigste. Det er det, der skal få Mærsk tilbage på vækstsporet. Det er det, der skal sikre mest mulig værdi for vores aktionærer, siger Søren Skou på et pressemøde torsdag.

Særligt afgørende i den del af forretningen, som han selv har hovedansvar for - sideløbende med jobbet som topchef for hele butikken - nemlig transportdelen, er det fortsat at drive omkostningerne ned.

Og det kan ske ved i højere grad at samarbejde med den andre selskaber i den del af forretningen - eksempelvis havneforretningen APM Terminals.

- Vi mener, at vi kan fortsætte med at drive omkostninger ud af Mærsk ved at udnytte synergier mellem selskaberne. Vi er langt det mest konkurrencedygtige selskab i vores industri, siger Søren Skou.

Sydbank og Nordea

Ifølge ham er der i eksempelvis containerrederiet Maersk Line, der er den største del af transportenheden, ikke mulighed for at tage en væsentlig præmie for sine produkter på grund af blandt andet et kæmpe stort udbud.

Og derfor må man skille sig ud på omkostningerne, hvis man som Maersk Line vil vinde markedsandele hvert år. Og det tilsiger den nye strategi - efter at den gamle blot sigtede efter at vokse i samme grad som markedet og derved fastholde sin position.

- Vi skal blive ved med at sikre, at vi har de laveste omkostninger. Ingen kan tage en væsentlig præmie, som det er nu. Og så skal kulturen tilbage til at være en vækstkultur, som vi havde op igennem 80'erne og 90'erne og den første del af 0'erne, siger Søren Skou.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

En vigtig del af vækststrategien for Mærsks transportaktiviteter er dog også opkøb. Og ikke køb af mere volumen, men simpelt hen deciderede konsolideringer i sektoren,

- Vi vil gå fra primært at vokse ved at købe nye skibe og containerterminaler til i højere grad at arbejde med opkøb. Der er skibe nok i denne verden, og efterspørgslen er faldet over de seneste fem år, siger Søren Skou.

- APM Terminals er i gang med at bygge en lang række terminaler, og de skal naturligvis bygges færdigt. Men ellers er der fokus på omkostninger og på at få produktiviteten op, fortsætter topchefen.

mærskfor

Sluttelig skal hele forretningen i højere grad digitaliseres, så kunderne kan købe hele den samlede pakke hos Mærsks transportselskab via internettet.

Men det er alt sammen et stort stykke arbejde, som vil tage lang tid, fastslår Søren Skou.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen