Berlingske Business

Mærsk-split kan give arving afgørende rolle

Mærsk generalforsamling
Robert Mærsk Uggla til A.P. Møller-Mærsk generalforsamling tirsdag d.12. april 2016 i Bella Center i København. Foto:

En potentiel sløjfning af topchefposten og et split af A.P. Møller-Mærsk kan give arvingen Robert Mærsk Uggla en magtfuld rolle i selskabet, skriver Børsen.

I kølvandet af afskedigelsen af topchef Nils Smedegaard Andersen til fordel for Søren Skou luftes muligheden for et split af Mærsk op i selvstændige selskaber samtidig med, at arvingen Robert Uggla forfremmes til øverste chef i A.P. Møller Holding.

Mærsk generalforsamling

»Hvis Mærsk splittes op, og topchefrollen forsvinder, vil Robert Uggla få en mere fremtrædende rolle. For så bliver han manden med de afgørende beslutninger,« vurderer analytiker hos Sydbank Morten Imsgard overfor Børsen og tilføjer:

»Det giver god mening, at man ønsker en stærk repræsentant fra familien som leder af A.P. Møller Holding, og at man så ser på et split af Mærsk. For mig at se er der en klar sammenhæng mellem hans forfremmelse og de nye udmeldinger.«

Analytiker hos Jyske Bank Frans Høyer bakker op om vurderingen af Robert Ugglas nye rolle men tilføjer, at det dog ikke nødvendigvis vi blive sådan, da den endelige løsning ikke er afgjort endnu. Bestyrelsen i A.P. Møller-Mærsk har givet sig selv en deadline til slutningen af september, hvor man vil melde ud om den fremtidige strategi, skriver Børsen.

27BUSNils-Smedegaard-141717.jpg

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen