Berlingske Business

Mærsk skuffer i ny direktørs debutregnskab

SS
A.P. Møller - Mærsks adm. direktør, Søren Skou, har netop afleveret sit første kvartalsregnskab som styrmand for Danmarks største virksomhed. Foto:

A.P. Møller - Mærsk har aflagt kvartalsregnskab i twilight-zonen mellem den nye strategi og opsplitningen af selskabet. Regnskabet er med direktørens egne ord utilfredsstillende.

Det er hårde tider for shipping og olie, og det afspejler sig tydeligt i det netop afleverede kvartalsregnskab for A.P. Møller - Mærsk.

Særligt selskabets shipping-del, der i overvejende grad består af Maersk Line og APM Terminals, trækker ned for den samlede koncern. Selskabet største forretningsben, Maersk Line, sejler med underskud for andet kvartal i træk og afspejler, at de vigtige fragtrater stadig ligger på et meget lavt niveau.

 

På gruppeniveau er der tilbagegang på hele linjen i forhold til tredje kvartal 2015, og selvom analytikerne havde ventet dette, så præsterer A.P. Møller - Mærsk-gruppen alligevel et regnskab, der formår at skuffe de allerede negative analytikere.

»Resultatet er ikke tilfredsstillende men er påvirket af lave priser,« siger den nyudnævnte topchef Søren Skou i en kommentar til regnskabet.

Estimater indsamlet af Ritzau Finans viser, at Danmarks største virksomhed rammer omkring 200 mio. dollar under analytikernes forventninger på bundlinjen før skat. Et lyspunkt i regnskabet er dog olieforretningen bestående af Maersk Oil og Maersk Drilling, der realiserer målet om at levere ti procents afkast på den investerede kapital.

Mærsk Olie Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Regnskabet kommer lidt over en måned efter, at A.P. Møller - Mærsk annoncerede, at man vil dele shipping- og energikonglomeratet i to dele. Søren Skou har varslet, at man vil komme med mere nyt om denne proces i december.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen