Berlingske Business

Mærsk skruer let op for blusset

MAERSK-RESULTS/
Foto:

A.P. Møller Mærsk skruer forventningerne til året en anelse op efter et kvartal, hvor bundlinjen gik frem, men omsætningen var en anelse lavere, end analytikerne på forhånd havde ventet.

A.P. Møller-Mærsks containerdivision, Maersk Line, har i årets første kvartal haft fart på.

Indtjeningen i verdens største containerrederi steg til 714 mio. dollar (ca. 4,7 mia. kr.) i årets første kvartal mod 454 mio. dollar i det tilsvarende kvartal sidste år. Selvom indtjeningen i containerdivisionen er blevet skruet voldsomt i vejret, er resultatet dog lavere, end analytikerne på forhånd havde ventet.

FILE NETHERLANDS SHIPPING

Over for Berlingske Business vurderede analytikere på forhånd, at Maersk Line ville nå op at tjene mellem 5,3 og 5,5 milliarder kr. i kvartalet. Maersk Line har i årets første måneder været godt hjulpet af lave oliepriser og effektiviserer internt i organisationen.

»I et kvartal påvirket af både lav oliepris og lav økonomisk vækst, steg det underliggende resultat med 18 pct til 1,3 mia. dollar primært drevet af Maersk Line, Maersk Drilling og APM Shipping Services, mens Maersk Oil og APM Terminals var påvirket af en lavere oliepris og lavere volumener i olieafhængige markeder. Alle forretningsområder, der er påvirket af den lavere oliepris, har igangsat initiativer til omkostningsreduktioner for at sikre stabile overskud og fastholde konkurrenceevnen på længere sigt,« siger A.P. Møller Mærsks topchef, Nils Smedegaard Andersen i en kommentar til regnskabet.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Mærsk Oil - Oliefelter Nor

09busMaersk-oil-Cover.jpg

 

I mio. kr. 1. kvt. 2015 1. kvt. 2014 Ændr.i pct.
Omsætning 10547 11736 -10,1
Driftsresultat 1823 2237 -18,5
Nettoresultat 1539 1150 33,8
Egenkapital 36948 42415 -12,9
Egenkapitalrente 15,9 11,4 39,5

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen