Berlingske Business
17:42

Mærsk-skib kolliderede med containerskib ud for Kina

cc
Skibet Safmarine Meru, som er ejet af danske Maersk Line, kolliderede lørdag med det tyskejede containerskib Northern Jasper ud for den kinesiske kyst. Foto:

Besætningen på skibet Safmarine Meru er i god behold, efter at en voldsom kollision forårsagede brand om bord.

Skibet Safmarine Meru, som er ejet af danske Maersk Line, kolliderede lørdag med det tyskejede containerskib Northern Jasper ud for den kinesiske kyst.

Det oplyser Maersk Line i en pressemeddelelse søndag aften. Maersk Line er ejet af det danske konsortium A.P. Møller-Mærsk.

Kollisionen fandt sted 120 sømil øst for byen Ningbo, som Mærsk-skibet var på vej til fra byen Qingdao.

NSA

Ifølge Maersk Line blev Safmarine Meru kraftigt beskadiget under sammenstødet, og der udbrød brand om bord.

Det lykkedes den 22 mand store besætning at forlade skibet kort efter ulykken, og de er i alle god behold, lyder det fra rederiet Maersk Line, som har hovedsæde i København.

Ulykken fandt sted klokken 19.13 dansk tid. 22.30 fik Maersk Line bekræftet, at besætningen var i sikkerhed om bord på containerskibet Northern Jasper, som Safmarine Meru kolliderede med.

28BUSSoeren-Fritzen-134619.jpg

De 22 besætningsmedlemmer er ved at blive bragt til land. Når de er fremme vil de få krise- og lægehjælp i det omfang, der er behov for det.

- Vi er meget lettede over, at besætningen er i sikkerhed og ikke er kommet alvorligt til skade. Vores folks sikkerhed på land og på havet er altoverskyggende, siger Palle Brodsgaard Laursen, chef for Ship Management i Maersk Line, i pressemeddelelsen.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

Brandfolk arbejder søndag på skibet. De kinesiske myndigheder er på stedet, og Maersk Line samarbejder med disse.

- Det er endnu for tidligt at kommentere omstændighederne omkring kollisionen og branden. Vores fokus er nu på at slukke branden og få adgang til skibet for at vurdere skaderne på skibet og på lasten, siger Palle Brodsgaard Laursen.

Ifølge Maersk Line var der færre end 400 fyldte containere på det 292 meter lange skib, da kollisionen fandt sted.

Safmarine Meru er et containerskib, som er bygget i 2006.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen