Berlingske Business

Mærsk skærer kraftigt i containerflåden

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk
ARKIVFOTO. Foto:

Maersk Line har i 2015 reduceret sin flåde af containerskibe massivt, og den samlede kapacitet er på bare et år faldet med 30 pct.

Nedskaleringen af flåden er del af et større spareprogram, der skal trimme selskabet til fremtiden i et marked, hvor vækstudsigterne ikke ser lovende ud.

Det skriver Børsen, der har brugt tal fra analysehuset Alphaliner.

Konsekvenserne af den uventede nedjustering i efteråret fra Mærsk begynder således at vise sig og drejer sig i første omgang primært om lejet kapacitet, de såkaldte chartrede skibe.

- Det er klart, at vi på den korte bane gør alt for at styre vores omkostninger, og her er den del af vores flåde, der er chartret, det første sted, vi går i gang, siger Jakob Stausholm, direktør for strategi i Maersk Line til Børsen.

Lav oliepris koster 1250 stillinger hos Maersk Oil

Opsigtsvækkende ved tallene fra Alphaliner er samtidig, at Maersk Line i øjeblikket går enegang i branchen med de massive besparelser på flådekapaciteten, skriver Børsen.

Den samlede branche har i forhold til året før reduceret sin kapacitet med 4,5 pct., mens Maersk Line har reduceret med samlet 29,3 pct.

- Mærsk går forrest og er den første, der går ind og tager hånd om den alvorlige situation, som branchen befinder sig i, vurderer Stig Frederiksen, senioranalytiker hos Nordea Markets.

Enegangen har dog så sent som under seneste shippingkrise i 2009-10 kostet markedsandele for Mærsk, hvor hovedkonkurrenten MSC nød godt af at have fortsat med uændret kapacitet.

tres

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen