Berlingske Business

Mærsk sælger ud af belgisk havn

NETHERLANDS-CONTAINER-OPENING-CEREMONY
Arkivfoto. APM Terminals sælger sin andel af havnen i Zeebrügge i Belgien. Foto:

APM Terminals, Mærsks havneselskab, sælger sin andel af havnen i Zeebrügge. Det bekræfter selskabet over for Ritzau Finans.

APM Terminals har hidtil ejet 51 pct. af havneterminalen i det nordlige Belgien, men har nu besluttet at trække sig ud.

Køberen er kinesiske Cosco Ship Ports, der i forvejen ejede 24 pct. af havnen. Det køber nu APM Terminals' andel sammen med de 25 pct. ejet af et andet kinesisk selskab, Shanghai International Ports Group (SIPG), og bliver dermed eneejer af containerterminalen.

Den 24. april i 2015 blev Maasvlakte ll åbnet. Den hollandske konge var inviteret sammen med de 500 vigtigste gæster i shippingbranchen.

Cosco Ship betaler 35 mio. euro (261 mio. kr.) for de 76 pct., fortæller selskabet i en meddelelse til børsen i Hongkong.

Zeebrügge-terminalen blev åbnet af APM Terminals i 2006 og kommer med en koncession på mere end 30 år.

/ritzau/FINANS

FILES-DENMARK-TRANSPORT-SHIPPING-EARNINGS-MAERSK

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen