Berlingske Business

Mærsk-rivaler overgår forventninger og opjusterer

Tre af Maersk Lines japanske rivaler har tirsdag morgen aflagt regnskaber, hvoraf de to landede bedre end ventet og indeholdt opjusteringer, mens det sidste omvendt bød på en nedjustering.

Mitsui OSK, der også er kendt som KOL, kom ud af sit forskudte andet kvartal, der dækker over juli, august og september, med et driftsoverskud på 10 mia. yen (560 mio. kr.), mens der var ventet et overskud på 8,28 mia. yen (470 mio. kr.) ifølge Bloomberg News - dog kun baseret på to analytikeres estimater.

Rederiet opjusterer forventningerne til regnskabsåret 2016/2017 og sigter nu efter et plus på driften på 20 mia. yen, hvor det tidligere havde sigtet efter et overskud på 18 mia. yen. På aktiemarkedet bliver det belønnet med en stigning på 2,7 pct.

Også rederiet Nippon Yusen (NYK) har opjusteret forventningerne til hele året, så det nu venter et driftsoverskud på 33 mia. yen, hvor det tidligere havde regnet med 21,5 mia. yen.

Der sker efter et andet kvartal, hvor driftsoverskuddet landede på 9,17 mia. yen, mens to analytikere regnet med et overskud på 5,71 mia. yen. Aktien stiger 3,2 pct.

Kawasaki Kisen, der går under navnet K-Line, har derimod nedjusteret forventningerne til regnskabsåret 2016/2017, så det nu sigter efter et driftsoverskud på 13 mia. yen, mens den tidligere forventning var 23 mia. yen.

I andet kvartal lød driftsoverskuddet på 2,37 mia. yen, hvor der var ventet et overskud på 6,41 mia. yen ifølge Bloomberg News - igen kun baseret på to analytikeres estimater. Aktien falder 3,4 pct. på børsen i Tokyo.

A.P. Møller-Mærsks regnskab for tredje kvartal bliver offentliggjort tirsdag den 7. november.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen