Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Mærsk-rival opfordrer til fusioner

FRANCE-CHINA-TRADE-WOOD-FILES
TO GO WITH AFP STORY BY BEATRICE ROMAN-AMAT (FILES) - The world's largest container ship, sailing under the French flag, the CMA CGM Jules Verne arrives, on June 3, 2013 in the port of Marseille, southern France. For a few years, China has had a massive and growing appetite for French oak, leaving little for French customers, who denounce raw material shortages and price rocketing. AFP PHOTO / GERARD JULIEN Foto:

En af danske Maersk Lines hovedrivaler tilskynder til at flere af containerrederierne går sammen for at skabe et marked, hvor der en dag igen kan tjenes penge.

Et af verdens største containerrederier, franske CMA CGM, opfordrer til at langt flere rederier slår sig sammen for at skabe et mere sundt marked. Samtidig efterlyser det franske rederi en mere disciplineret tilgang til den priskrig, som er har sendt containerindustrien ud i en historisk nedtur.

»Vi skal have mere konsolidering, og  vi har allerede set nogen tiltag, hvor CMA CGM allerede er en af de større initiativtagere til konsolidering,« siger Rodolphe Saadé, vice adm. direktør for CMA CGM på den rederikonferencen Danish Martime Days i København.

Det franske rederi er verdens tredjestørste containerrederi efter Maersk Line og schweiziske MSC. CMA CGM ved at overtage Singapores Neptune Orient Line. Også de to store kinesiske rederier Cosco og China Shipping Group er ved at få godkendt deres fusion, mens tyske Hapaq-Lloyd er ved at blive lagt sammen med United Arab Shipping.

23BUSMaersk-pressemoede-1-1.jpg

Danske Maersk Line har tidligere også opfordret til at flere rederier går sammen, fordi det kan være med til at skabe en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel. I de senere år har rederierne bestilt stadig flere store skibe, men efterspørgslen er ikke fulgt med. Det har sendt industrien ud i en historiske krise, hvor Maersk Line i andet kvartal tabte godt 900 mio. kr. Værre er det gået for koreanske Hanjin, som er i betalingsstandsning.

»Det er  trist hvad der er sket med Hanjin, men jeg tror desværre, at vi kommer til at se mere  af det her i vores industri, fordi vi er i meget udfordrende tider,« siger Rodolphe Saadé.

Han opfordrede til, at kunderne forholder sig til, at de laver rater er skadelige for alle.

»Der skal være den rette pris for alt. Måske har vi skabt problemer selv ved at bestille flere større og større skibe, men samtidig skal kunderne betale den rette pris. Det er ikke det rette svar at sende raterne helt i bund,« siger Saadé.

Maersk Line

På konferencen sagde Peter Ulrich, partner og direktør i konsulenthuset Boston Consulting Group, at sammenlægninger er en vej frem. Men han mener, at industrien kan vinde meget ved bedre at tage den nye digitale udvikling til sig.

»Vi ser ikke et særlig lyst billede for shippingindustrien, men konsolideringen er tydeligvis en af mulighederne, som kan ændre det billede. En anden er den digitale udvikling. Vi lever i en verden, hvor man af kunderne er meget avancerede inden for det område, mens shippingindustrien er meget mere konservative,« hed det fra Peter Ulrich.

Tidligere har Søren Skou, topchef for A.P. Møller-Mærsk, sagt til Berlingske, at danske Maersk Line er mindre presset til fusioner, fordi rederiet er det mest effektivt drevne med de laveste omkostninger. Selv om markedet i dag ligger lavere end katastrofeåret 2009 efter finanskrisen, står Maersk Line til samlet at komme ud med et plus i 2016.

»Maersk Line er i dag i en langt bedre stand, end vi var i 2009. Vi har de laveste omkostninger i industrien, og priskrigens ABC er, at den, som har det, vinder priskrigen. Derfor er vi i meget god stand til at håndtere den her situation,« sagde Skou  efter halvårsregnskabet i august.

Maersk Line vil blive det helt centrale selskab i det kommende Maersk Transport, som den ene del af A.P. Møller-Mærsk kommer til at hedde, når selskabet i første omgang blive spaltet i to. Den anden del, som bliver energiaktiviteterne er Maersk Energy. Området står til at blive splittet yderligere op i mindre dele.

A.P. Møller - Mærsk skuffer i andet kvartal Maersk Line vil sk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen