Berlingske Business

Mærsk-rival falder efter nedjustering og trækker Mærsk med ned

Maersk containerskibe
Foto:

Tyske Hapag-Lloyd har en skidt dag på børsen, hvor en nedjustering får selskabets aktie til at dykke 8,6 pct. - hvilket er det største fald siden aktiens notering i november.

Mærsk-rivalen venter nu en "klart faldende indtjening" før renter og skat i 2016, hvor forventningen tidligere lød på en lille vækst i EBIT. Hapag-Lloyd oplyste fra morgenstunden, at de mere pessimistiske forventninger kommer som følge af omkostningerne i forbindelse med fusionen med UASC, at fragtraterne fortsat er pressede samt stigende brændstofpriser.

De mere negative udsigter ser også ud til at få betydning for det danske konglomerat A.P. Møller-Mærsk, der har divisionen Maersk Line som en konkurrent til det tyske containerrederi.

- Hapag-Lloyds kommentarer om markedssituationen peger på, at selskabet er relativt bekymret omkring udviklingen. Det ser også ud til at smitte af på Mærsk, siger Kim Sejdelin, chefhandler i Jyske Bank, til Ritzau Finans.

Nyheden om de sænkede forventninger ser dermed også ud til at overskygge den endelige aftale om en fusion mellem Hapag-Lloyd og United Arab Shipping Company, der gør det tyske rederi til det femtestørste i containerbranchen.

A.P. Møller-Mærsks B-aktie falder 1,5 pct. i eftermiddagens handel.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen