Berlingske Business

Mærsk: Rater på Asien-Europa falder kraftigt igen

Mærsk-aktien prissat 92 mia. kr. for lavt anslår Nordea
Foto:

Endnu en gang falder containerfragtraterne på den vigtige handelsrute mellem Asien og Europa kraftigt.

Spotraterne er dykket 25,9 pct. i denne uge, så spotprisen for at fragte en tyvefodscontainer (teu) fra Asien til Nordeuropa nu lyder på 518 dollar. Det viser tal fra SCFI-indekset ifølge The Journal of Commerce.

Raterne på ruten nåede i midten af juni et historisk lavpunkt, da de var nede i 205 dollar per container, hvilket var et niveau, som gjorde det umuligt for rederierne at tjene penge.

Siden har en række af de store rederier - inklusive A.P. Møller-Mærsks containerben Maersk Line - forsøgt at presse priserne op ved at hæve raterne. Det gjorde de senest med virkning fra 1. juli, hvor de store aktører løftede priserne med 900-1300 dollar per container.

CHINA SHIPPING WORLD BIGGEST CONTAINER VESSEL

Det fik i første omgang effekt med store stigninger i uge 26 og 27 til en spotrate på 879 dollar per teu, men fremgangen viste sig altså at være kortvarig, efter at raterne dykkede 20,5 pct. til 699 dollar sidste uge og altså faldt videre denne uge.

Allerede nu har en række af de største rederier, herunder danske Maersk Line og franske CMA CGM, varslet nye forsøg på at hæve raterne på den vigtige handelsrute med omkring 1000 dollar per tyvefodscontainer. Det skal ske 1. august.

Det samlede SCFI-indeks satte desuden rekord med det største procentvise fald nogensinde denne uge. Det skete med et dyk på 10,9 pct. til 593,20.

07BUSESVAGT#2.jpg

SCFI sammensættes af spotraterne på 15 forskellige ruter fra Shanghai til resten af verden. Ruten mellem Asien og Nordeuropa, som ses som den vigtigste for de store containerrederier, vægter 20 pct., mens ruten til Middelhavet vægter 10 pct.

De fleste containerrederier underskriver dog også en del længerevarende kontrakter med kunderne og er derfor typisk mindre end 50 pct. eksponeret over for spotmarkedet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen