Berlingske Business

Mærsk-prisstigninger får kinesere til at klage

Maersk Line er blevet upopulær blandt en gruppe shippingfolk i Kina. Årsagen er Maersk Lines planlagte forhøjelser af Terminal Handling Charge (THC) på en række services.

Det skriver shippingavisen Lloyd's List. Forhøjelsen af THC vil betyde prisstigninger på 28-34 pct. på import og eksport af containere i Kina og Mongoliet. Tre sydkinesiske provinser er dog undtaget. Det fremgår af et brev fra Maersk til shippingfirmaer i Shenzhen, som Lloyd's List har set.

Ifølge brevet skyldes prisforhøjelsen, at havneafgifterne er steget. Men det afviser de kinesiske shippingfolk. I en protest til Maersk Line skriver de bl.a.:

"Det ødelægger princippet om, at THC indgår i fragraterne og ikke kan opkræves direkte fra shippingfirmaerne."

Maersk Line ønsker ikke umiddelbart at kommentere kritikken over for Lloyd's List.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen