Berlingske Business

Mærsk presset af bådflygtninge i Middelhavet

Mærsk
Maersk Lines store containerskibe har kun bemanding på 18-25 mand per skib, og de føler sig ikke rustet til at redde bådflygtninge. Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix. Foto:

Maersk Line har indtil nu i 2015 reddet 750 bådflygtninge op af Middelhavet, og rederiet føler sig presset af, at nationale regeringer ikke gør mere.

Mærsk har helt uplanlagt fået en stor rolle i diskussionen om bådflygtninge.

Allerede indtil nu i 2015 har Maersk Line hevet 750 bådflygtninge op på sine skibe i Middelhavet og reddet dem i sikkerhed, og Maersk Line er fortvivlede over, at der ikke er bedre løsninger. Det skriver Børsen tirsdag.

I 2014 druknede over 3.500 bådflygtninge i Middelhavet, og i år er tallet allerede oppe på 1.600 efter weekendens tragiske ulykke syd for Italiens kyst. Maersk Line har i 2015 reddet 750 bådflygtninge, og i alt har danske rederier i år reddet over 1.200 i Middelhavet. Maersk Line er i vildrede, da rederiet slet ikke er gearet til at håndtere opgaven.

»Vi er ikke en del af løsningen på dette problem. Vi er ikke gearet til at spille en rolle i denne tragiske sag. Vi har en besætning på 18-25 mand, der kan risikere at skulle håndtere op til 500 eller flere nødstedte flygtninge. Hvordan skal vi håndtere større mængder syge og tilskadekomne? Hvordan skal vi håndtere tumult og optøjer?« siger risikochef Steffen Conradsen fra Maersk Line.

Maersk-skibene vil ikke ændre sejlruterne som følge af problemerne med bådflygtninge, men det koster allerede Maersk en forsinkelse på i gennemsnit fire-fem døgn, hver gang de samler bådflygtninge op.

Steffen Conradsen understreger, at Maersk Line vil fortsætte med at redde nødstedte mennesker, men han mener ikke, at rederiet er løsningen på det store problem med bådflygtninge.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen