Berlingske Business

Mærsk: Partner melder om lav breakeven-pris på kæmpe oliefelt

BRITAIN-OIL/
Prisen på at producere olie fra det store norske Johan Sverdrup-felt beregnes lige nu til omkring 30 dollar per tønde, fortæller svenske Lundin Petroleum, der er partner med A.P. Møller-Mærsks Maersk Oil i feltet, i sit regnskab for andet kvartal. Foto:

Prisen på at producere olie fra det store norske Johan Sverdrup-felt kan blive en hel del lavere end hidtil antaget.

Lige nu beregnes den til omkring 30 dollar per tønde, fortæller svenske Lundin Petroleum, der er partner med A.P. Møller-Mærsks Maersk Oil i feltet, i sit regnskab for andet kvartal.

Det er dermed lavere end de hidtidige meldinger om en såkaldt breakeven-pris omkring 40 dollar per tønde, som både feltets operatør, Statoil, samt Maersk Oil og olieanalytikerne fra Wood Mackenzie har beregnet.

BM

Men de seneste års krise i oliebranchen med færre nyinvesteringer har presset priserne på udstyr og tjenester ned for de fem olieselskaber, der udvikler Johan Sverdrup, og derfor kan de nyde godt af en meget lavere udgiftsprofil.

Og springet fra 40 til 30 dollar per tønde betyder især en hel del, hvis olieprisen holder sig omkring de nuværende godt 42 dollar per tønde nordsøolie.

Maersk containerskibe

Parterne har meldt om investeringer for omkring 108,5 mia. norske kr. i den første fase af feltet - omend det tal kan blive lavere på grund af besparelser.

Johan Sverdrup har den ekstra fordel, at det er et sjældent stort felt, så der ventes høj effektivitet i produktionen, der ventes at komme op på mellem 315.000 og 380.000 tønder olie om dagen, når første fase er fuldt oppe at køre.

Første olie ventes i 2019 for feltet, der ejes 40,03 pct. af operatøren Statoil, 22,6 pct. af Lundin Petroleum, 17,36 pct. af Petoro, 11,57 pct. af Det norske oljeselskap og endelig 8,44 pct. af Maersk Oil.

Maersk Oil mister stor oliekontrakt i Qatar

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen