Berlingske Business

Mærsk på kant med loven i salg af skibsanparter

MaerskAnpart_Business
A.P. Møller- Mærsk har ikke tide registreret salg af anparter fra nuværende og tidligere ledere, men rederiet lover, at det formelle nu bliver bragt i orden. Foto:

En række handler med skibsanparter i Mærsk bevæger sig på kant med loven, da handlerne ikke er blevet indberettet til myndighederne. Mærsk erkender fejlen.

Rederiet A.P. Møller-Mærsk bevæger sig på kant med loven i forbindelse med nuværende og tidligere skibsrederes tilbagesalg af anparter i Mærsk-skibe. Det skriver Børsen.

Handlerne er i strid med loven ikke blevet indberettet til Søfartsstyrelsen, som ellers skal have besked, når der handles med anparter i danskflagede skibe.

"Der er en formel pligt til at anmelde ændringer i de registrerede oplysninger til Skibsregistret. Hvis man sælger, så skal man anmelde det hertil inden for en måned, efter at handlen er trådt i kraft," siger Henriette Bytoft Flügge, kontorchef i Søfartsstyrelsen til Børsen.

Skibsanparterne er en gammel og omstridt bonusordning, hvor skibsredere og ledende medarbejdere fik tildelt anparter i Mærsks egne skibe. Ordningen er nu under afvikling, så nuværende og tidligere skibsredere som topchef Nils Smedegaard Andersen og Danske Banks ordførende direktør Eivind Kolding, der er tidligere chef for Maersk Line, sælger anparterne tilbage til Mærsk.

Og det er i forbindelse med tilbagesalget, at Mærsk og nuværende og tidligere ledende medarbejdere bevæger sig på kanten af loven. Eivind Kolding skriver i en mail til Børsen, at "jeg kan bekræfte, at mine skibsanparter er solgt, og at Mærsk varetager det registreringsmæssige."

"Når en sådan handel skal anmeldes, er det fast praksis her i huset, at det gøres af vores juridiske afdeling. Så Eivind Kolding og de andre anpartshavere giver aftalen i underskrevet stand til vores juridiske afdeling, og så foretager de registreringen. Dette er imidlertid ikke sket, og det er en fejl," siger Lars-Erik Brenøe, direktør i A.P. Møller-Mærsk, til Børsen.

Ifølge ham er det fordi, at den juridiske afdeling fejlagtigt troede, at der kun var registreringspligt, hvis det var partsrederiet selv, og ikke de underliggende partsredere, der solgte andele i skibet. Lars-Erik Brenøe siger til Børsen, at selskabet nu er gået i gang med at registrere handlerne og afvikle de sidste.

"Det har været en fin ordning, der passede fint til sin tid, men den har en udløbsdato, og det er den afvikling, vi ser lige for tiden. De eksisterende anparter afvikles løbende og senest i 2017," siger Lars-Erik Brenøe fra A.P. Møller-Mærsk.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen