Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Mærsk-opkøb fragtede flere containere til lavere priser

Det tyske rederi Hamburg Süd, som efter planen bliver fusioneret med Mærsk senere i år, øgede fragtmængderne sidste år, men alligevel faldt omsætningen.

Hamburg Süds samlede volumen steg til 4,4 mio. tyvefodscontainere (teu) i 2016 fra 4,1 mio. teu året før, mens toplinjen faldt til 6,2 mia. dollar fra 6,7 mia. dollar året før.

Det tyske rederi er privatejet og er derfor ikke forpligtet til at give de samme informationer som et børsnoteret selskab. Hamburg Süd oplyser ikke tal for indtjeningen og giver i det hele taget ikke mange detaljer om sine resultater.

Mærsk har betalt 3,7 mia. euro - 27,5 mia. kr. - for det tyske rederi i en handel, der blev offentliggjort i december.

Hamburg Süd er i øjeblikket verdens tiendestørste containerrederi med omkring 2,7 pct. af verdensflåden. A.P. Møller-Mærsks Maersk Line er til sammenligning det største med 16,0 pct.

Selv om begge selskabers bestyrelser har nikket ja til handlen, er alt ikke helt på plads.

Mærsk har fået grønt lys fra myndighederne i USA og EU, men mangler fortsat godkendelser i blandt andet Kina, Sydkorea og Brasilien.

Går alt som forventet, vil købet blive afsluttet i slutningen af 2017. Det er planen, at Hamburg Süd vil blive drevet som et selvstændigt brand efter købet, men optimering af administration, rutenetværk og havnebesøg ventes at give årlige besparelser på 350 til 400 mio. dollar, har Mærsk lovet.

/ritzau/FINANS

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen