Berlingske Business

Mærsk opjusterer efter stærkt halvår

Mærsk
Foto:

A.P. Møller - Mærsk kan efter et overraskende godt resultat i containerforretningen Maersk Line løfte forventningerne til såvel Maersk Line som hele koncernen.

Der er gode nyheder fra landets største selskab, A.P. Møller - Mærsk, fredag morgen. Selskabet opjusterer forventningerne til 2013, så der nu ventes et justeret overskud på ca. 3,5 milliarder dollar. Det svarer til 19,6 milliarder kroner ved den aktuelle dollarkurs.

Tidligere ventede A.P. Møller - Mærsk et justeret resultatet på niveau med sidste års 2,9 milliarder dollar, svarende til ca. 16,3 milliarder kroner.

maersk tankers - pix

Med opjusteringen overgår koncernen nu også forventningerne i markedet om et overskud i 2013 på godt 17 milliarder kroner, ifølge estimater fra SME Direkt.

Det er især udviklingen i containerforretningen Maersk Line, der overrasker positivt. Efter et overraskende stort overskud på 2,5 milliarder kroner i Maersk Line i andet kvartal ventes nu et resultat for containerforretningen i hele 2013, der ligger »væsentligt« over resultatet sidste år, hvor det landede på 2,7 milliarder kroner.

Resultat i Maersk Line er da også alene i andet kvartal mere end to milliarder kroner bedre end ventet.

Det medfører også et resultat for hele gruppen, der er bedre end ventet. Bundlinjen viser efter skat og minoriteter 4,5 milliarder kroner mod en forventning i markedet om 3,2 milliarder kroner. Koncernomsætningen blev med 80,9 milliarder kroner en anelse mindre end ventet.

Olieforretningen skuffer til gengæld. Her nedjusteres forventningerne efter endnu et skuffende kvartal. Andet kvartal gav et overskud i Maersk Oil på 1,4 milliard kroner mod en forventning i markedet om 1,6 milliard kroner. For hele året venter Maersk Oil nu et »betydeligt« lavere resultat end i 2012, hvor det landede på 14,2 milliarder kroner.


 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen