Berlingske Business

Mærsk og kollegaer indgår forlig i EU-konkurrencesag

Maersk Line
Maersk Line og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af prisforhøjelser. Arkivfoto. Foto:

Maersk Line og 14 andre containerrederier har indgået et forlig med EU-Kommissionen i en konkurrencesag vedrørende rederiernes annoncering af prisforhøjelser.

Det skriver Shippingwatch med henvisning til EU Tidende.

Dermed er der fundet en mindelig løsning i sagen, som Kommissionen åbnede mod containerrederierne i november 2013.

Det skete, fordi EU's konkurrencemyndigheder mente, at branchen kunne koordinere priser ved at annoncere kommende prisforhøjelser på containerfragt. Varslingerne er foregået via meddelelser, der har været benævnt som såkaldte »General Rate Increase Annoncements«, eller »GRI-varslinger«.

Maersk Line vil skyde genvej gennem Suez

- I sin foreløbige vurdering gav Kommissionen udtryk for betænkeligheder ved, at GRI-varslinger kan have ganske ringe værdi for kunderne, idet varslinger, der kun angiver størrelsen af en planlagt forhøjelse, nok ikke giver kunderne nogen information om den fulde pris, de kommer til at betale i fremtiden, hedder det i EU Tidende.

Samtidig mener Kommissionen, at denne praksis kan gøre det muligt at sondere hinandens intentioner om fragtraterne og samordne adfærd.

- Kommissionen finder det problematisk, at denne praksis kan sætte parterne i stand til uden risiko for at miste kunder at »teste«, om de har rimelig mulighed for at gennemføre en rateforhøjelse, og derigennem mindske den strategiske usikkerhed for parterne og reducere deres incitament til at konkurrere med hinanden, hedder det i meddelelsen.

apm

Rederierne afviser for deres part, at de har koordineret priser, men er nu gået ind på at ophøre med at sende GRI-varslinger alene angivet med beløb eller procentvis ændring.

I stedet vil de fremover, hvis de vælger at annoncere prisforhøjelserne, som minimum meddele fragtprisens grundbeløb, bunkertillæg, sikkerhedstillæg, terminaltillæg og sæsontillæg. Desuden vil det blive oplyst, hvilke andre tillæg, der kan være gældende, hvilke ydelser de anvendes på, og i hvilken periode de gælder. Varslingerne vil desuden tidligst blive udsendt 31 dage, før de træder i kraft.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen