Berlingske Business

Mærsk og IBM lancerer blockchain-løsning til shipping

USA-TRADE/
Foto:

Mærsk og amerikanske IBM offentliggjorde tidligere i år et samarbejde om en digital handelsplatform baseret på blockchain-teknologi, og selskaberne har nu lanceret en løsning kaldet Tradelens.

Det oplyser selskaberne i en fælles pressemeddelelse.

94 organisationer - herunder havneterminaler, toldmyndigheder, flere af de store speditører og et enkelt rederi ud over Mærsk og Hamburg Süd - er enten med eller har sagt ja til at samarbejde på platformen.


Der er tale om en digital platform, hvor idéen er at dele al information, når en container flyttes fra A til B.

Platformen skal blandt andet kunne digitalisere mange af de ting i forsendelsen, som i dag foregår fysisk. Det vil sige papirer, stempler og underskrifter, og det vil samtidig give alle aktørerne lige adgang til information.

Blockchain-teknologi er groft sagt en kæde af transaktioner, som bliver registreret og låst sammen via kryptering og dermed er mulige at se for alle parter, der for eksempel er involveret i transporten af en container.


Samarbejdet mellem Mærsk og IBM var oprindeligt i et fælles selskab, hvor Mærsk ejede 51 pct. af aktierne og IBM 49 pct., men det er nu lavet om til en udvidet samarbejdsaftale i stedet.

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen