Berlingske Business
17:42

Mærsk og en verden i hastig forandring

Lasse
Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport, skriver Berlingskes Lasse Friis. Foto:

ANALYSE: Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport, skriver Berlingskes Lasse Friis.

»Når konjunkturerne vender, kommer det til at se godt ud,« kunne man høre en aktionær sige, da kaffen blev indtaget efter generalforsamlingen hos A.P. Møller - Mærsk i Bella Center tirsdag over middag.

Samtalen kom ikke til at handle om, hvorvidt olieprisen ville blive ved med at ligge i det nuværende lave niveau mange år frem, eller om containerbranchen er udsat for så strukturelle forandringer, at udsigterne til bedre markeder ligger langt væk.

Hagemann

Men hvad nu hvis A.P. Møller - Mærsks to vigtigste markeder ikke indeholder fremtiden, men var fortidens gyldne markeder? Måske er fossile brændstoffer mindre brugt om ti år, og måske bliver varer produceret tættere på forbrugerne og mindsker behovet for containertransport. Det er den slags, bestyrelsen i øjeblikket funderer over.

Og der er grund til at tænke grundigt over fremtiden i en verden, hvor taxi-tjenesten Uber efter tre års levetid er mere værd end flykoncernen Boeing, hvor Danske Bank på få år har fået 2,5 mio. danskere til at installere betalings-appen MobilePay, eller hvor streamingtjenesterne Netflix og HBO er ved at knuse det gamle flow-TV.

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK

Der er ingen tvivl om, at Michael Pram og resten af bestyrelsen har dybe overvejelser om, hvor det næste årti vil føre A.P. Møller - Mærsk hen. Det er nok en vigtig årsag til, at Jim Hagemann Snabe tirsdag blev valgt ind i bestyrelsen og skal hjælpe med det arbejde. Snabe, der tidligere har oplevet dramatiske forandringer i den tyske IT-koncerne SAP, har tidligere talt om, at den digitale revolution vil ændre alle brancher radikalt.

Han kommer ind i en virksomhed, der endnu er Danmarks største virksomhed mål på omsætning. Men det er en virksomhed, der – pga. de svære markeds­betingelser – ikke har præsteret som andre af de store danske virksomheder.

Det er ikke kun Novo Nordisk, som sælger et produkt, som har lysere fremtidsudsigter end olie og containerfart. Også Lego, Coloplast, Pandora og Vestas er nogle af de danske selskaber, der virker langt bedre rustet til en verden i hastig forandring.

Mærsk

Det kan selvfølgelig være, at olieprisen og containerraterne retter sig og igen skaber den enorme indtjening, som A.P. Møller - Mærsk har leveret tidligere. Men hvis aktionærerne også om ti år skal drikke deres kaffe i ro ved kommende generalforsamlinger, skal der ske forandringer. På det tidspunkt er verden omkring A.P. Møller - Mærsk ændret, og den store danske virksomhed er en helt anden end i dag.

Mærsk

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen