Berlingske Business

Mærsk og de store tager andele af containermarkedet

Maersk Line havde en volumenvækst på 9,5 pct. - målt mod samme kvartal sidste år

A.P. Møller - Mærsks containerrederi, Maersk Line, fik i tredje kvartal pæn vækst i antallet transporterede containere, og tendensen var generelt, at de store rederier blev større, mens nogle af de mindre tabte markedsandele. Det viser en opgørelse fra Drewry.

Maersk Line, det største i branchen, havde en volumenvækst på 9,5 pct. - målt mod samme kvartal sidste år - mens andre dominerende rederier som CMA CGM, Hapag-Lloyd og Cosco oplevede vækst på 8-11 pct.

Til gengæld tabte APL 5,4 pct., K-Line 6,3 pct. og OOCL 1 pct.

Samtidig var der ifølge Drewry ikke tegn på, at de store rederier vandt andele ved at sænke priserne ekstraordinært. Alle rederierne - uanset størrelse - oplevede ratedyk i omegnen 9-12 pct. ifølge Drewrys tal.

Dog skal man være forsigtig med at sammenligne med tredje kvartal af 2012, hvor der ikke rigtig var nogen højsæson at juble over.

Set over ni måneder er der dog også tegn på større volumenvækst blandt de toneangivende rederier end det globale gennemsnit, bemærker Drewry, mens raterne har været under pres.

- Antydningen er, at de store drenge var efter markedsandele, rettere end selvbeskyttelse, selv om det kan have betydet en yderligere destabilisering af fragtratemarkedet, hvilket er spøjst med deres faretruende finanser i tankerne, skriver Drewry.


Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen